Wat is "Absynth" en hoe wordt dit vervaardigd ?

graag had ik het oude recept geweten, dat ooit werd gebruikt door de Magisters. is om een spreekbeurt te geven op school.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.5K

Het beste antwoord

Absint werd in het begin van de 20e eeuw in diverse Europese landen verboden, wegens de vermeende hallucinogene werking en neurotoxiciteit van het bestanddeel thujon. Aanleiding tot het verbod was onder andere het tragische geval van de Zwitserse alcoholist Jean Lanfray, die na overmatige alcoholconsumptie, waaronder twee glazen absint, zijn gezin uitmoordde.

Als surrogaat ontwikkelde de firma Pernod zijn beroemde anis, feitelijk een absint zonder alsem. Andere fabrikanten betraden de markt met hun pastis, waarin de kruidenextracten niet door distillatie maar door maceratie werden verkregen.

Recent onderzoek heeft de psychoactieve werking van thujon slechts kunnen aantonen bij zeer hoge doseringen, veel hoger dan waarvan bij normale absintconsumptie sprake is. De groene kleur van absint is afkomstig van chlorofyl uit een extract van bladeren van absintalsem, citroenmelisse, hysop en venkel. Slechts in zeldzame gevallen werd de groene kleur verkregen door het toevoegen van koper of indigo.[1]

Tegenwoordig is absint weer toegestaan in de Europese Unie. Echter de huidige absint is niet te vergelijken met die van vroeger: de maximale concentratie (oplossing) thujon in absint is wettelijk vastgelegd, en is thans tenminste 25 maal lager. In landen als Duitsland en Frankrijk wordt sinds de jaren '90 weer absint geproduceerd. Andere absintproducerende landen, zoals Spanje en Portugal, hebben nooit een verbod op absint gekend. In Nederland was de verkoop van absint verboden bij de absintwet van 1909. In 2005 werd deze ingetrokken, gevolgd door België in hetzelfde jaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hier is een link voor het recept

http://locusmagi.forum2go.nl/absinthe-recept-t42.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben er naar op zoek gegaan nadat ik er over hoorde praten, en zo ben ik eigenlijk op het idee gekomen om er eens een spreekbeurt over te geven,
alvast
bedankt voor de info

Andere antwoorden (2)

Absinth is een likeur die bereid is met oleum Absinthii.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het recept kan ik zo 1, 2, 3 niet vinden, maar ik weet wel dat de drank moeilijk te maken is, aangezien er een enorm hoog percentage alcohol in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absint was lange tijd verboden. Een aantal zogenaamd wetenschappelijk onderbouwde studies uitgevoerd in Frankrijk eind 19e eeuw toonden aan dat absint erg schadelijk was voor de menselijke gezondheid. De voornaamste geleerde die deze studies uitvoerde was Dr. Valentin Magnan, gespecialiseerd in alcoholisme en krankzinnigheid.
Absint is een drank op basis van groene anijs, en soms ook een beetje steranijs. Hierdoor is de anijssmaak erg prominent. De andere kruiden zorgen echter voor een veel interessanter en uitgebreider smaakpalet dan bij andere anijsdranken zoals pastis, anis, raki of ouzo.
Om echte absint te maken heb je een distillatieketel nodig. Aangezien in veel landen zelf stoken bij wet verboden is zonder de nodige vergunningen, raad ik je aan hier niet mee te beginnen.