Sinds wanneer bestaat er thee met verschillende smaakjes?

Ik kan me niet herinneren dat we dat 'vroeger' ook hadden. In mijn herinnering was er toen alleen 'gewone' thee. Die ik overigens erg vies vind.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Het beste antwoord

Thee met jasmijnbloemetjes ken ik al bijna mijn hele leven (bij de Chinees leren kennen, toen ik ong. 15 was, en voor het eerst Chinees ging eten). Bosbessenthee, appelthee en sinaasappelthee en dergelijke heb ik voor het eerst gekocht, toen ik op m'n 17e op kamers ging (dus begin jaren 70) : dat was toen losse thee, met stukjes gedroogd fruit erin. Dat was ook de tijd, dat het helemaal 'hip' was om macrobiotisch te eten, de tijd van terug naar een natuurlijke manier van leven, je eigen groenten verbouwen in de commune - een uitloper van de hippie-tijd.
Dat het in zakjes bij de supermarkt ligt is van veel recentere datum - misschien vanaf de 80ger jaren, toen het begon met kaneelthee en sinaasappelthee. Dat is eigenlijk nooit meer weggegaan, en nu is er meer smaakjesthee te krijgen dan gewone thee, zelfs de 'gemelangeerde' kruidenmelanges die niets meer met thee te maken hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er waren "vroeger"al heel veel soorten thee,wel met een verschillende smaak, maar niet met de smaakjes die jij waarschijnlijk bedoelt. Ik denk,dat je zinspeelt op smaken zo als aardbei,zoethout , kersen enz. Die zijn de laatste decennia in zwang gekomen en ik moet zeggen,dat er heel lekkere bij zijn. Mijn favoriet is rooibos aarbeien met slagroom van de Aldi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds+/- 1830
Earl Grey is een benaming voor een melange van zwarte thee, op smaak gebracht met bergamotolie, gewonnen uit de schil van de vruchten van de citrusachtige bergamotplant. De Earl Greythee is genoemd naar graaf Charles Grey (1764–1845), een Brits staatsman en premier. Het verhaal gaat dat de thee hem als cadeau werd aangeboden toen tijdens een handelsmissie naar Azië een van zijn medewerkers een jongen van de verdrinkingsdood zou hebben gered. Uit dankbaarheid zou de vader van de jongen aan Charles Grey het recept hebben gegeven.

In de loop der jaren heeft de Earl Greythee verschillende samenstellingen gekend. De thee die Charles Grey cadeau zou hebben gekregen, zou een mengsel zijn van zwarte thee uit India en thee uit Sri Lanka (ceylonthee).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt het nu over soorten thee, niet over smaakjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bergamotolie (een koude persing uit de schil van een vrucht) is geen thee en geeft de speciale smaak aan de Earl Gray. Wel degelijk een smaakje en zeker geen soort thee.
Al sinds mensen vuur gebruiken om voedsel te bereiden wordt er al hete drank gemaakt van kruiden. Dus de 'holbewoners' hadden al een soort thee in verschillende smaken.