Waarom zijn melkpakken altijd lichtblauw?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik ben er vergeten bij te zeggen dat ik het hier over halfvolle melk heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3K

Antwoorden (6)

Dat zijn ze niet altijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.nrcnext.nl/blog/2009/12/18/waarom-is-een-pak-melk-blauw-met-wit/

Jacob Haker van zuivelhistorienederland.nl spitte door zuiveljaarboeken en krantenknipsels. Hij belde ook met zuivelkenners. Wat blijkt: een melkflessenverzamelaar kon zich nog herinneren dat er vroeger al kleuren zaten in de dopjes van melkflessen.

Voorlichter Aad Vernooij van de Nederlandse Zuivelorganisatie bevestigt dat. En toen supermarkten begin jaren zeventig melk in pakken gingen verkopen, was er blijkbaar behoefte aan continuïteit van die kleurcodes, zegt hij. De zuivelproducten moesten er voor de consument zo herkenbaar mogelijk uitzien.

Zuivelfabrikanten wijken ook niet meer gauw af van de kleuren. Grafisch ontwerper Ramon Wiegman (hij ontwierp een melkpak voor Aldi) legt uit dat de consument zo gewend is aan de kleuren dat de fabrikant niet graag het risico wilt lopen dat de koper naar een herkenbaarder pak van de concurrent grijpt. Begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur voor de herkenbaarheid. Je bent eraan gewend, dus herken je het snel, dus blijven fabrikanten die kleuren gebruiken. Anders grijp je misschien het herkenbaarder pak van de concurrent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe is het ontstaan. Gewoon willekeur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vast wel, het is ooit zo begonnen en zo gebleven.
Van melk =blauw
karnemelk =rood
yoghurt=groen, dat zijn standaardkleuren.
o.a. makkelijk als je niet kan lezen, zoals jonge kinderen bijv. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De marktleider voor een bepaald produkt kiest een bepaalde kleur voor de verpakking, veelal na onderzoek wat het meest aansluit bij de beleving van de consument, óf bij een historische beleving. Vaak roept die associaties met een bepaald gevoel / emotie, of smaakbeleving (natuur, passie, mode) op.

Als de kleinere merken eenzelfde product op de markt brengen kiezen ze veelal een kleur die aansluit bij die van de marktleider, zodat deze herkenbaar is en eenzelfde kwaliteitsuitstraling moet geven.

Dit heeft tevens tot voordeel dat de grote merken indirect reklame maken voor de kleinere merken, zodat dit voor de kleinere merken voordeliger kan zijn.
In een aantal gevallen kan dit er zelfs toe leiden dat een merknaam een soortnaam wordt (b.v. schuurmiddel Jif in de gele verpakking is een merknaam, Orka of iets dergelijks in de gele verpakking wordt ook vaak Jif genoemd). Dit geldt b.v. ook voor cola, yoghurt en vele andere producten.

Dus: herkenbaarheid en kostenbesparing. Meeliften op het succes van de ander.

Als een fabrikant zijn produkt juist wil onderscheiden om het product anders of vernieuwend te laten lijken, zal juist het omgekeerde gebeuren: een afwijkende kleur of verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel lang geleden, in de dagen dat melkpakken nog pure SF waren waren er melkflessen,(soms zie je nog wel eens een exemplaar) die hadden om ze te onderscheiden gekleurde capsules (doppen) als afsluiting. Gewone melk blauw ,karnemelk rood en yoghurt groen. Toen door de uitvinding van het melkpak deze flessen in onbruik raakten, is men zo verstandig geweest, de oude kleurcodes te blijven gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist+
Misschien omdat de kleur blauw voor puur en zuiver staat
( maagd Maria, helder water, heldere lucht) en melk daardoor geassocieerd wordt met puur en zuiver!
Misschien ook is de halfvolle melk lichtblauw zodat je hem niet verwisseld met volle melk, die is nl. donkerblauw.
amc