Moet je bij het maken van kruisbessenlikeur de bessen ook heel erbij doen?

Ik wil proberen om (ook) zelf kruisbessenlikeur te maken. Hoewel ik weet dat het wel bestaat wordt dit waarschijnlijk niet veel gemaakt omdat ik er weinig over kan vinden. Ik denk nu dat dit misschien te maken heeft met de harde schil waardoor het sap er haast niet uit kan trekken?

Desalniettemin wil ik het toch uitproberen maar ik vraag mij dus nu wel af of ik de bessen er heel in zal doen, of door de helft gesneden. Misschien is het voldoende om er alleen een klein sneetje in te maken?

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij een eindje op weg helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.7K

Het beste antwoord

Ik heb zelf nooit likeur van hele kruisbessen gemaakt maar wel ingemaakt als taartvulling. Nadat ik ca. 2 kg gewassen en ontsteeld had prikte ik elke bes in met een cocktailprikker op 5-6 plaatsen, deed ze dan in een kom. Ik kookte dan 1 ltr. water met 800 gr. suiker,liet het een paar minuten koken en goot dit over de bessen. Na ca. 5 min. zo te laten staan waren ze geel geworden en dan deed ik de bessen in potten. liet het suikerwater nogmaals aan de kook komen en goot het dan over de bessen en sloot de potten. Ik nam hiervoor altijd de onrijpe bessen die groot genoeg waren, omdat die de vorm en smaak beter behouden. misschien is het een optie om er dan sterke drank zoals jenever, vruchtenbrandewijn, rum of gin of...ik weet niet wat je ervoor gebruikt, overheen te gieten, af te sluiten en te laten staan. Inplaats van het suikerwater erover te gieten dan hè bij de tweede opgiet.

Ik heb wel eens sleedoornjenever gemaakt. Die hebben een wrange smaak, zijn rauw pas in de winter eetbaar als de vorst eroverheen gegaan was. Ik verzachtte de smaak door ze in te vriezen, daarna bevroren in een fles te doen, honing toe te voegen en er min. 40% sterke drank overheen te gieten. Zo liet ik ze 3-4 maanden staan. Zeefde dan de vloeistof dor een doek, goot het in een schone fles en sloot die goed af. Was altijd voor mijn vader, die vond hem heerlijk.
Ik heb dus deze keer geen ervaringsrecept voor je voor jouw specifieke likeur, maar misschien heb je iets aan mijn ervaringstips, je bent er creatief genoeg voor! ;)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hm.. Bij mijn weten leg je de bessen eerst in in suiker, en trekt dat het sap uit de bessen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op google lees ik dat je er eerst pulp van moet maken. Hoe dat gebeurt is mij niet duidelijk,koken of zo. Ook las ik ergens dat je ze moet laten gisten. Echt duidelijk is het allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk jij maakt ook zelf likeurtjes. Het beste met vruchten met een harde schil ze even in te vriezen, als je ze dan weer laat ontdooien dan komt het sap heel gemakkelijk vrij. Of je doet er iets Pectoencymen bij, dat kun je bestellen via internet of kopen bijvoorbeeld bij de Brouwmarkt in Almere.
www.brouwmarkt.nl