Ik heb altijd gedacht dat dat zo was, tot mijn favoriete huiswijn die eerst met kurk werd verkocht, opeens met dop werd verkocht. Toen kwam ik er achter dat het qua smaak geen verschil maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee. Als de wijn in beide gevallen nog goed is niet.

Je hebt wel het grote voordeel bij een dop dat de wijn niet kan verkurken in de fles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van mijn beste vrienden is wijnhandelaar en vinoloog en zegt dat het helemaal niets uitmaakt vwb de smaak.
Gevoelsmatig ervaren mensen het zien van een kurk of schroefdop als een hele andere smaakervaring, maar dat is suggestie, het maakt niets uit, qua smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1995 werden op het beroemde Chateau Bonnet in Bordeaux 120 flessen op draaidoppen gebotteld en vervolgen in hun kelders bewaart, naast 120 flessen met de traditionele kurk. In 2003 (na 8 jaar identieke rijping) werden de wijnen door drie panels van de beste wijnproevers en wijninkopers, zowel in Frankrijk, Nederland en Denemarken "blind" geproefd. Zij waren allen unaniem van mening, dat de wijnen met de draaidop beter en gelijkmatiger waren gerijpt dan de wijnen met een kurk; terwijl er onder de gekurkte flessen ook nog 8 "zieke" wijnen zaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de smaak maakt het niet uit. En voordelen van een dop zijn:
- makkelijk hersluiten
- geen opener nodig, dus overal te openen!!!
- geen kurkdeeltjes in de wijn.

Echter, ik heb ook weer geleerd dat (vooral wat oudere) wijn moet ademen en om dit te bewerkstelligen is kurk misschien weer een aanrader.
Ikzelf ga voor de dop!

Nu nog te horen krijgen dat (veel) wijn drinken het leven een stuk aangenamer en gezonder maakt , dan kan de absurde belasting naar beneden en kunnen we er nog meer van henieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondervinding heeft uitgewezen,dat het niets uitmaakt. Daarbij het feit geteld,dat het voor de consument verdraaid gemakkelijker is een fles met schroefdop te openen dan een met kurk,zal het ( behalve voor de kurkproducenten ) snel gerealiseerd moeten worden over te gaan op de schroefdop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons gaat de wijn in tonnetjes van 3 of 5 liter erdoor. We hebben altijd 3 soorten 'open' staan, waarvan 2 in de koelkast (wit en rose). \tonnetjes is het allerbesten voor het behoud van de wijn.