Hoe lang moet je cola laten staan zodat de prik er uit komt?

11 maanden geleden
in: Dranken
3.6K
ronron1212
11 maanden geleden
je bedoeld dat er geen prik meer in de cola zit? Fles openen en een paar dagen zo laten staan.
Pieterke
11 maanden geleden
Na 2 dagen is meestal de prik er wel uit maar de smaak wordt dan ook minder is mijn ervaring. De fles wel openen natuurlijk.
ronron1212
11 maanden geleden
Smak heeft niet meer dan
jc54
11 maanden geleden
Je kunt het proces versnellen door de cola op te warmen.

Antwoorden (2)

Dat hangt van de temperatuur af. Hoe kouder, des te langer de prik er in blijft. Onder meer zuurstof (lucht) en zonlicht zorgen voor versnelde verdwijning van de vluchtige koolzuur belletjes. Vanwege de diverse invloeden is er geen antwoord op de vraag te vinden, je zult het zelf moeten uitproberen.

Gaat het jou erom dat je de prik er bewust uit wilt hebben, lees dan de antwoorden op https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/dranken/vraag/146946/prik-drinken-koolzuur-suiker-helpt/. Maar het best koop je dan frisdrank zónder koolzuur, dan hoef je niet te wachten met drinken....
. . .
Wat wel als vaststaand feit te vinden is: een ongeopende fles cola behoudt de originele hoeveelheid prik slechts één dag als je de fles buiten de koelkast bewaart, en drie dagen wanneer deze in de koelkast staat.
Toegevoegd op 4 mei 2023 13:40: tekst
Amadea
11 maanden geleden
De exacte tijd die nodig is om de prik eruit te laten verdwijnen, hangt af van een aantal factoren, zoals de hoeveelheid cola in de fles of het blikje, de temperatuur en de mate van agitatie (beweging) van de vloeistof.

Over het algemeen duurt het ongeveer 1-2 uur voordat de meeste van de koolzuurbellen zijn verdwenen en de cola minder prik heeft. Je kunt het proces versnellen door de cola te schudden of te roeren om de koolzuurbellen te laten vrijkomen, waardoor de prik sneller verdwijnt. Het kan ook helpen om de cola in een glas te gieten en het glas op kamertemperatuur te laten staan, omdat koude temperaturen de vorming van koolzuurbellen bevorderen en de prik dus langer behouden blijft. Houd er wel rekening mee dat cola op een gegeven ook niet meer drinkbaar is. Drink het in ieder geval op binnen 1-2 dagen.
11 maanden geleden