Waarom merk ik niks van cafeine?

Ik heb in me leven heel wat koffie gedronken maar nog nooit heb ik het gevoel gehad dat het "werkt". Ik ken mensen die totaal geen bakje 's avonds willen omdat ze anders niet kunnen slapen. Ik kan 2 blikjes red bull(nooit meer genomen) 's avonds drinken om 10 uur. En gewoon normaal slapen.

Het is geen gewenning want vroeger merkte ik er ook nooit iets van. Ik heb geen zin om mijn grens op te zoeken. Maar hoe kan het dat bij sommige het zo snel werkt en bij andere helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
18.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dat heb ik ook , dan drink ik 2 blikjes red Bull ... En alsnog slaap ik direct en heerlijk

Het beste antwoord

Dit geldt alleen maar voor mensen die slecht inslapen en kennelijk heb jij daar geen last van.

Onderzoeken hebben aangetoond dat cafeïne de inslaaptijd kan verlengen door het licht stimulerend effect van cafeïne. Dat cafeïne de inslaaptijd verlengt, is echter niet bij iedereen het geval. Sommige mensen slapen uitstekend na het drinken van koffie in de avonduren, anderen juist niet. Dat deze reactie verschilt per individu komt door de verschillen tussen mensen in afbraaksnelheid van cafeïne, gevoeligheid voor cafeïne en gewenning. Zo valt na koffieconsumptie iemand die dagelijks koffie drinkt makkelijker in slaap dan iemand die maar af en toe koffie drinkt.

Het effect van koffiegebruik vlak voor het slapen is ook onderzocht. Bij een dosis van 4 mg cafeïne per kg lichaamsgewicht (3 koppen bij 65 kg lichaamsgewicht), 20 minuten voor het slapen gaan, was er een verdubbeling van de inslaaptijd. Een hoge dosis van 8 mg cafeïne per kg (5-6 koppen) gaf een nog langere inslaaptijd. In het algemeen geven onderzoeken met doseringen van 2-4 mg per kg lichaamsgewicht (1,5-3 koppen koffie bij een lichaamsgewicht van 65 kg ) een licht uitstel van het in slaap vallen van 5-10 minuten. In alledaagse situaties wordt de slaap echter nauwelijks verstoord door koffie, ook niet bij 6 tot 7 koppen verdeeld over de dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de gevoeligheid voor dit bestandsdeel, je conditie, de staat van je gestel.. Allemaal zaken die ermee te maken hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn uithoudingsvermogen is erg slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien dat je daardoor dan 's avonds toch lichamelijk moe genoeg bent om door de cafeine heen te slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is het ook niet.
Probeer het eens andersom, dan merk je wellicht het verschil. Tenminste, bij mij is dat zo. Als ik een dag geen koffie drink, of alleen caffeïne-vrije koffie te drinken krijg, dan voel ik mij zo duf.... Dan merk ik echt de caffeïne nodig te hebben! Door dagelijks gebruik ben je in zekere zin eraan verslaafd, ervan afhankelijk geraakt. Als je daar plotseling mee stopt heeft dat echt fysieke gevolgen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink helemaal niet vaak, thuis zelfs (bijna) nooit. Als ik op bezoek ben drink het wel veel. Dus soms 2 weken niks en dan ineens 10 kopjes in 2/3 dagen.