Waarom koffie zetten met koud water?

Mijn pa zegt altijd dat je koffie met koud water moet zetten.
Het word toch warm gemaakt als het door het apparaat gaat?

Is er verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
21.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wellicht komt dat de smaak ten goede..
'warm' water zou wel kunnen denk ik
heb je het al uitgeprobeerd? is er smaak-verschil?
kwestie van uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn scheikunde docent houdt altijd bij hoog en laagvol dat het met warm water moet, want dan lossen de stofjes goed op. maar heb nog nooit van koffie zetten met koud water gehoord, dan maar eens proberen, weer wat geleerd vandaag een goeie vraag!

Het beste antwoord

Als je het over een heel gewoon koffiezetapparaat gaat, zo'n "ouderwets" ding waar je water in het reservoir doet, koffie in het koffiefilter, waarna het spul pruttelend doorloopt  --

Voor de koffie maakt het niet uit of je koud of heet water in het reservoir doet. Het water wordt omhoog gepompt doordat het aan de kook wordt gebracht. Het water dat op de gemalen koffie terechtkomt, is dus altijd bijna kokend water - ongeacht de begintemperatuur van het water.

Het enige verschil is HOE het water wordt verwarmd.

Doe je koud water in het reservoir, dan wordt dat water met elektriciteit aan de kook gebracht, waarna het door de koffie loopt.

Doe je heet water in het reservoir, dan is het water eerst flink voorverwarmd door je normale heetwaterketel. Daarna wordt het naverwarmd door middel van elektriciteit in je koffiezetapparaat.

Heet water zal dus minder hoeven te worden verwarmd door het koffiezetapparaat. Daardoor zal de koffie sneller doorlopen wanneer je heet water gebruikt. Dat KAN leiden tot minder smaak: doordat het water zo snel doorloopt, kan het gebeuren dat niet al het water *door* de koffie heengaat, maar dat het water deels een beetje om de koffie heen de pot in gaat.

Gebruik je koud water, dan duurt het koffiezetten net een tikje langer, en daardoor zal het water meer/beter in contact komen met de gemalen koffie.

Ik vermoed dus dat de koffie net een tikje lekkerder zal zijn wanneer je koud water gebruikt.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat ik zocht, thank you :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Dat gegorgel en die dampwolken kun je ook krijgen wanneer je apparaat verkalkt is. Dan komt het water niet goed meer omhoog, waardoor een deel van het warme water terugzakt naar het verwarmingselement. Dat gaat zo een paar keer door tot een groot deel van het water in damp opgaat. Toen ik dat had, moest ik steeds meer water in het reservoir doen voor dezelfde hoeveelheid koffie. Intussen kreeg ik een saunagevoel bij mijn koffiezetapparaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor dit antwoord :)

Andere antwoorden (8)

Sedert enkele jaren evolueert de koffiesector enorm en experimenteert men meer en meer. De koude koffie of "Cold Brew" is hier zo een gevolg van. Men zet koffie op een gelijkaardige manier als bij filterkoffie met het verschil dat men koud water gebruikt. Er zijn hiervoor ook gespecialiseerde toestellen zoals de Hourglass. Doordat de koffie zich ontwikkelt met water op een andere temperatuur is de smaak volledig anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm water bevat veel meer bacterien dan koud water.
En dan heb ik het dus over water uit de kraan.
Daarom is het verstandiger en veiliger koud water te gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan zou douchen en baden heel gevaarlijk moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mh goed punt Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem aan dat je het water met douchen
en baden niet opdrinkt!!
Cryofiel
13 jaar geleden
Vooral bij douchen ontstaan miniscule druppeltjes. Die adem je in. Ken je het verhaal van de Westfriese Flora-tentoonstelling nog? Daar zijn veel mensen hardstikke ziek geworden. Er bleek een bacterie te zitten in het water van een fontein. Geen drinkfonteintje, maar een sierfontein die alleen maar water omhoog spuit. Je hoeft water dus niet te drinken om er ziek van te kunnen worden. Oh, en water dat uit de kraan komt, moet minimaal tot 60 °C zijn verwarmd door de combiketel of de boiler. Dat is verplicht omdat vanaf die temperatuur de bacteriën doodgaan. Omdat water van 60 °C zo heet is dat je je eraan brandt, wordt het daarna gemengd met koud water om een aangename temperatuur te krijgen. Maar dan zijn de bacteriën dus al dood. Als er dus al bacteriën in kraanwater zitten, dan zitten die eerder in koud water dan in warm water.
Bovenal is het goedkoper. Die koffiepot hoeft maar een heel klein beetje water te verwarmen.
Maar als je warm water gaat tappen, word er een hele boiler verwarmd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's niet waar. In een boiler zit heet water. Je haalt wat van dat hete water uit de boiler. De boiler wordt bijgevuld met precies evenveel nieuw, koud water. Alleen dat nieuwe koude water wordt door de boiler verwarmd. Het verlies zit in de hoeveelheid water die in de leiding tussen de boiler en de kraan zit.
Dat stamt nog uit de tijd van loden leidingen, bij warm water was de kans op verontreiniging groter. Tegenwoordig hebben we andere leidingen.
En wat de verhalen over bacterieën in kraanwater: Nederland heeft bacteriologisch gezien zowat het schoonste kraanwater van de wereld. Als je de boiler goed afsteld, is er geen enkel probleem, bij een geiser al helemaal niet. Ze krijgen de kans niet om te groeien en dan nog wordt je maar zo niet ziek van elke bacterie
Over Legionella: als je als in een risicogroep valt (baby, ouderen: het heet niet voor niets veteranen-ziekte), minder weerstand) dan loop je misschien een risico als je drinkwater langere tijd in een niet goed afgestelde boiler heeft gezeten of op een andere manier in de leiding langere tijd opgewarmd is (naast een warme plek, in de zon) en je drinkt rechtstreeks uit de kraan. Douchen is wel een risico als je na een vakantie niet spoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw pa heeft gelijk wanneer het om water uit een boiler gaat. Het water kan daarin uren-, misschien wel dagenlang in een warm metalen reservoir verblijven, en dan de metalen smaak ervan opnemen.
Ook bij oude loden waterleidingen (tegenwoordig is alles koper) krijg je een bijsmaak.
Maar dat geldt niet voor moderne warmwaterapparaten. Vers water spoelt daar snel doorheen en wordt verwarmd, zonder dat het bijsmaakjes oploopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koffie wordt door een warmte verschil geheveld naar het filter toe en dat gaat betert met een groter warmte verschil.
koud water is zwaarder dan warm water als het uit het reservoir het verwarmingsspiraal inloopt wordt het verwarmt en gaat het richting kookpunt en als het daar aankomt ontstaan er bellen (dit begint al op 45 graden) en deze bestaan uit stoom.
Stoom stijgt en neemt het hete overige kokende water mee.
In een drukvat zou alles omgezet worden naar stoom en zou je er een stoomlocomotief van kunnen maken ( iets groter natuurlijk)
vroeger werd de koffie ketel op het vuur gezet daar ging een buisje in met hier een filter op.
Door het koken kwam via het buisje het hete water boven in de pot en viel dan op de koffie, deze viel dan door het filter heen weer in de pot tot de kleur goed was en werd gedronken dit gebeurde in een perlator koffie pot .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Het "hevelen" gebeurt niet door het warmteverschil, maar - zoals je later zelf schrijft - door de stoombellen die het water omhoogduwen dat zich boven de stoombel bevindt. Dat lukt alleen maar in vrij smalle buisjes, vandaar dat de buis-omhoog smal is. De stoombellen ontstaan pas bij 100 °C, wanneer het water kookt. Bij 45 °C ontstaan geen stoombellen - gelukkig maar, want het water in een boiler is rond de 60 °C, en stoombellen zouden fataal zijn voor de boiler. Ook mijn combiketel, die het verwarmingswater tot 80 °C kan verwarmen, zou exploderen als daarbij stoombellen zouden ontstaan. De perlator is een klein beetje te vergelijken met het huidige koffiezetapparaat, maar de manier waarop het water omhoog wordt geduwd is toch wat anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet maar eens een pan op het vuur of een ovenschaal dan zal je zien wat er gebeurt bij 45 graden, dan start het kook proces en zie je bellen verschijnen, tenminste wel bij ons in het Lab.
Cryofiel
13 jaar geleden
Die bellen ontstaan doordat direct bij de bodem van de pan het water al 100 °C is. Net boven de bodem is het water nog koeler dan 100 °C. Je ziet dan ook dat de bellen verdwijnen zodra ze loskomen van de bodem: die bellen kunnen immers niet bestaan wanneer ze afkoelen tot onder de 100 °C. Je kunt dat makkelijk controleren door water flink aan de kook te brengen. De hele pan water is dan 100 °C. Zodra je het vuur onder de pan uitzet, stopt de vorming van de bellen - en wel direct. Het water is dan nog steeds erg warm. Laten we zeggen 95 °C, en anders in ieder geval flink boven jouw 45 °C. Toch vormen zich dan géén bellen.
ja koud water word sneller warm

maar ik weet toevallig dat de lekkerste koffie word gemaakt van water op 86,4 graden celcius
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er word ook gezegd dat warm water door de cv ketel gaat en minder hygienisch is dan koud water.