Waarom koken we koud water om thee (of iets anders) mee te zetten, en gebruiken we niet gewoon heet kraanwater?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
13.4K

Antwoorden (9)

Omdat de tempreatruur niet hoog genoeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je heet water gebruikt bij thee, dan krijg je zo'n wit laagje er op. Het is dan ook veel minder heet. Ik weet niet of het minder lekker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm water kookt sneller, maar of het ook voordeliger is qua energie hangt af van een heleboel variabelen (oa boiler cv-ketel gas inductie)!

Schijnt wel zo te zijn dat je voor het maken van ijsklontjes beter lauw-warm water kan gebruiken aangezien de buitenkant bij koud water sneller bevriest en dan de kern isoleert en het bij lauw water gelijdelijk en gelijkmatig gaat!

Maar om op je vraag terug te komen koud water wat je kookt heeft een andere samenstelling dan voorverwarmd water wat warm is gehouden, zo zit er in koud water bijvoorbeeld meer zuurstof, en als je water snel verwarmt worden die beter behouden! Dit kan een smaakverschil opleveren bijv minder muf. Bij pasta betekent het dat de pasta minder plakt en ook bij het blancheren (onderdompelen in kokend water) van eten schijnen er verschillen op te treden, en bij het koken van een ei is het voordeel van starten met koud water dat de gelijdelijke opwarming breken vermindert!

Dus heb je de tijd begin met koud water, heb je haast en maakt een lichte smaak verandering of kwaliteitvermindering je niet uit gebruik dan warm!

Je kan ook nog investeren in zo'n "qooker" een kokend waterkraan!

Je kan het smaak verschil natuurlijk zelf proberen door warm water terug te koelen naast "normaal" water te proeven...
Smaakverschil kan natuurlijk ook op treden door stilstaan in cv of leidingen, in het buitenland zelfs grote kans op bacterie groei!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als water kookt, is het meer bacterievrij/schoner, want dan heeft het HET kookpunt bereikt, dus beter voor de gezondheid...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thee schijnt ongekookt niet lekker te smaken (dat doet het voor mij met gekookt water ook niet). Een ei kun je nog met 60° heet water gaar krijgen (als je veel geduld hebt), maar bij je aardappels ben je eerder verhongerd, dan dat ze bij heet kraanwater gaar worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat heet kraanwater niet heet genoeg is. Bij thee wordt het bijvoorbeeld uitgesproken smerig als je te koud water gebruikt.

Er is trouwens niets tegen om warm water uit de kraan te gebruiken opdat het water sneller kookt. Vooral als ik een grote hoeveelheid water wil koken doe ik dat vaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er kokend waer kranen in de markt. Dit kost echter wel veel energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat schijnt in de praktijk mee te vallen, er is al e.e.a. gevraagd hier op g.v. over de Quooker.
Hang je theezakje maar eens in ongekookt water: dat werkt niet. De gedroogte theeblaadjes kunnen hun geur/kleur/smaak pas afgeven, wanneer het water voldoende hebt verhit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thee heeft heet water nodig om de smaak goed af te kunnen geven. Echter thee wordt het lekkerst als je er niet kokend water op giet, eerst even laten staan en dan opgieten.

Kraanwater is niet heet genoeg (60-70 C) om een goede thee te trekken.