Is rosé een mix van rode en witte wijn?

M.a.w. waarvan wordt rose gemaakt? Qua kleur lijkt het op een mix...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.5K

Het beste antwoord

Rosé is eigenlijk een lichtrode wijn waarbij de schillen voor de gisting maar heel kort in contact blijven met het sap of soms ook tijdens de gisting kortstondig aanwezig zijn geweest, veelal niet meer dan 24 uur. In bepaalde streken hebben de druivenschillen zoveel kleurstof (anthocianen) dat er al voldoende roze kleuring ontstaat tijden de persing. Doorgaans wordt rosé gemaakt van blauwe druiven, maar er zijn ook soorten (bv. in Portugal) waarvoor druiven met van nature gekleurd vruchtvlees worden gebruikt. Hoewel het in bepaalde landen niet is toegestaan zijn er ook rosé wijnen die tot stand komen door witte wijn te mengen met iets rode wijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen mix van de wijnen wel van de druiven bij het maken ervan...

Roséwijn wordt gemaakt van blauwe druiven. Soms in combinatie met witte druiven. De wijn krijgt haar kleur omdat de schillen van de blauwe druiven minder lang bij het sap (de most) blijven dan bij de bereiding van rode wijn. Tijdens de traditionele vinificatie worden de druiven gekneusd en beginnen de schillen hun kleurstof aan het sap af te geven. Zodra de wijnmaker tevreden is over de tint worden de druiven voorzichtig geperst en schillen en sap van elkaar gescheiden. Daarna gaat de vergisting verder. Hoe langer de schillen en het sap contact hebben, des te donkerder wordt de kleur en des te krachtiger de smaak van de rosé. De beperkte hoeveelheid tannine in rosé maakt dat zij fris, licht maar toch met zekere stevigheid gedronken kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De basis regel voor de kleur van wijn is dat de kleur van een wijn wordt bepaald door de hoeveelheid tijd die de schil in contact is met het sap. Rosé wordt dan ook vooral gemaakt van rode druivensoorten. Rode wijndruiven
hebben na persen, net als witte wijndruiven, een kleurloos sap. Pas na een tijdje hebben de schillen van de rode druif, wanneer ze niet uit het mengsel verwijderd zijn, de kans hun kleur af te geven. En zo ontstaat rosé, maar als je langer wacht ook rode wijn.

Los van de hierboven beschreven productiemethode voor rosé gemaakt van rode druiven wordt er op verschillende plaatsen in de wereld ook wel witte wijn gebruikt als basis, waardoor vervolgens rode wijn wordt gemengd.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Inderdaad heeft de kleur te maken met de tijd dat de schillen inweken. En de ene druivensoort geeft meer kleur af dan de andere, dus ook daardoor is de de ene wijn meer roze, de andere meer rozerood of soms lichtoranje. Helaas is het sinds kort in sommige landen toegestaan te mixen, wit met rood dus! Dat vinden veel goede wijnboeren en wijnhandelaren 'wijnonwaardig'. Maar helaas kopen mensen vaak voor de prijs en niet voor de kwaliteit, ik zou zeggen liever twee glazen goed, dan 4 glazen bocht! je kunt geen fatsoenlijke wijn hebben voor afbraakprijzen als € 2,98 en minder.: de BTW is dan al 58 ct, de accijns ook 50, dan nog een fles, een kurk/dop, capsule, etiket, transport, de wijnmaker moet verdienen, de handelaar en de winkel, hoeveel wijn denk je dat je krijgt? ca 6 ct per fles. Drink maar lekker, proost