Hoe komt het dat een glas melk anders smaakt als het (heel kort) in de zon staat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
3.9K
Amadea
4 jaar geleden
Dat heeft er vermoedelijk mee te maken dat melk zoeter wordt naarmate je dat verwarmt.

Antwoorden (1)

Een antwoord op deze vraag kan alleen maar speculatief zijn, want er zijn geen bewijzen gevonden en er is geen onderzoek naar gedaan.
Het smaakverschil treedt niet alleen op als de melk in de zon staan. Ook als je een glas melk een goed kwartier buiten zet in de schaduw is het niet lekker meer.
Soms denk je, dat het ligt aan de luchtkwaliteit van de buitenlucht (platteland of stad maakt niet uit) en dat bepaalde geuren in het melkvet trekken, maar ruim 60 jaar geleden was de lucht veel schoner en vond ik de melk smerig smaken als het enige tijd buiten had gestaan. Je mag er eigenlijk van uit gaan, dat temperatuur en luchtkwaliteit in huis en buiten niet veel verschillen, dus daarop kan je niet speculeren. Suikers, eiwitten en vetten in de melk veranderen niet tijdens het staan. Wel valt het op, dat de smaak sneller verslechtert als het wat warmer is (binnen én buiten). Het enige wat je dan kan speculeren is, dat er wellicht enige enzymen in de melk (die gaan niet kapot door het pasteuriseren) zijn die invloed hebben op b.v. oxidatie door zuurstof. Ook dat verklaart echter niet het verschil van binnenshuis en buitenshuis. Het enige wat buiten meer invloed heeft op enige oxidatie is het Ultraviolette licht; vandaar, dat de smaakverandering in de zon veel sneller gaat dan in de schaduw.