wat zijn de regels voor drinken op je 16e belgië?

Ik ga binnenkort met wat vrienden naar België op vakantie. Ik weet dat je in belgië mag drinken als je 16 bent, zolang het maar onder de 15% zit. Maar ik ben benieuwd of er nog meer voorwaarden aanzitten dan dat. Of bijvoorbeeld de hoeveelheid ook uitmaakt.
misschien iemand die uit belgië komt kan daar antwoord op geven
En misschien heeft iemand nog een aanrader voor alcohol dat dicht bij de 15% zit ;)

4 jaar geleden
in: Dranken
7.2K
fremar
4 jaar geleden
Binnenkort zal waarschijnlijk niet lukken,door de coronamaatregelen in België mag je vanuit het buitenland niet binnen.
Tomde
4 jaar geleden
Ik ga in de zomervakantie pas dus dan hoop ik dat corona wel een beetje voorbij is
Amadea
4 jaar geleden
Van appelcider kun je ook teut worden, dus wat maakt het uit hoe sterk de drank is als het jou alleen om het zuipen gaat?

Antwoorden (1)

De regels zijn rond 2018 aangescherpt.
Je uitspraak over 15% kan ik verder niet terugvinden.
Er wordt gesproken over type drank, niet over percentages.

Dit zijn de huidige regels:

http://www.febed.be/nl/nieuws/bier-en-wijn-mag-vanaf-16-jaar
vrijdag 26 oktober 2018 —
Minister de Block besliste dat enkel bier en wijn nog toegelaten is van 16 tot 18 jaar. Gefermenteerde dranken als vermout en gedistilleerde dranken zijn dus niet langer toegelaten vanaf 16 jaar.

Er is een principieel verbod voor het verkopen, schenken of aanbieden van alcoholische dranken aan personen jonger dan 18 jaar. “Hierop is een uitzondering. Bier en wijn met inbegrip van schuimwijn zijn toegelaten vanaf 16 jaar”, licht minister De Block toe.

De volgende dranken zijn verboden voor jongeren onder 18 jaar:

-pre-mixen op basis van bier waaraan een (aroma van) sterke drank werd toegevoegd
-bieren die worden geëtiketteerd, voorgesteld of gecommercialiseerd met een verwijzing naar sterke drank
-pre-mixen op basis van wijn, waaraan andere dranken of producten worden toegevoegd
-Pre-mixen op basis van bier waaraan een fruitaroma of een ander niet-alcoholisch product of drank wordt aan toegevoegd, zijn toegelaten vanaf 16 jaar.
4 jaar geleden
Tomde
4 jaar geleden
Ik las ergens dat je geen sterke drank mocht kopen in belgië, sterke drank is 15% of hoger. vandaar dat ik aan de minder dan 15% kom. Maar zit er een limiet op op hoeveel je mag kopen? En het kan toch niet alleen voor bier en wijn gelden, want er zijn nog zoveel andere drank die bijvoorbeeld minder alcohol hebben dan wijn
LeonardN
4 jaar geleden
"Ik las ergens dat als je de..."
Ik las ergens dat als je het einde van de regenboog vindt je een pot goud kan vinden.
Als je denk dat je een betere bron hebt, die recenter is dan de mijne geef die dan. Je mag denk ik kopen wat je wil, echter zal je er niet de Nederlandse grens mee over mogen. "En het kan toch niet alleen voor bier en wijn gelden, want"
Dat zeg ik nu precies: "Er wordt gesproken over type drank, niet over percentages."