Waarom gaat sommige wijn beter smaken na een aantal jaren rijpen?

Voornamelijk de duurdere wijnen moeten een aantal jaren in de fles "rijpen" voor ze op smaak zijn.

Maar wat gebeurt er precies in de fles waardoor de wijn smaakvoller wordt? Het is niet het doorgisten zoals bij sommige bieren, maar welk proces is het wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.7K

Het beste antwoord

Een bewaarwijn is niet per definitie maar wel meestal een rode wijn. Van rode wijn is bekend dat bij het ouderen de fenolen een belangrijke rol spelen. Deze fenolen zijn de looistoffen (tannines) en de kleurstoffen. Ze gaan na verloop van tijd met de zuurstofverbindingen aan die
als bezinksel worden afgezet. Dit verklaart waarom oude(re) rode wijnen minder tannineus zijn dan jonge en waarom ze minder rood-blauwe kleurstoffen hebben. Tegelijkertijd gaan de duizenden (!) elementen die bijdragen aan de geur en de smaak van de wijn zowel onderlinge reacties aan als reacties met de fenolen. Hierdoor ontstaan steeds complexere samenstellingen, zo complex dat de term boeket voor het aroma van een gerijpte wijn inderdaad op zijn plaats is.

Oogstjaren
Het oogstjaar van de wijn is niet onbelangrijk maar niet meer zo belangrijk als vroeger wel het geval was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In wijn zitten een heleboel organische verbindinge. Diverse zuren ed. Die gaan in de fles of in een vat verbindingen aan, een process wat langzaam gaat. Dat heet het rijpen van een wijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bewaarperiode van wijn ;voor dat het "op dronk "is wordt voornamelijk bepaald door de natuurlijke stof tanine. Dit goedje komt vrij uit de houten delen zijnde de pitjes en de steeltjes. Druiven kunnen geperst maar ook gekneusd worden. Bij een rode druif krijgt men dan altijd rode wijn. Worden rode druiven geperst dan komt de kleurstof en tanine niet vrij.
Wijnen met veel tanine horen lang bewaard te worden voordat ze lekker zijn. Bewaren van wijn en het remouleren (draaien) van de flessen kost geld. Draaien i.v.m. bezinken. Het bouquette van de wijn en dus ook de smaak kunnen door alle ingrediënten bepaald worden ook als ze toegevoegd zijn zoals de suikers om de gisting te stoppen.
Ik neem aan dat de tanine langzaam af gebroken wordt en er dan een tijd stip ontstaat dat de eigen smaak van de tanine afneemt en de andere smaakmakers gaan heersen en er een goede dronk is. Tanine is nl niet zo lekker.
Wijn en bier kan je niet zo makkelijk vergelijken omdat ze zoveel verschillen qua ingrediënten en bereiding.Een totaal ander product.
Een leuk verhaal dat ik ooit eens hoorde is het volgende : In Portugal heeft met wijnen van meer dan honderd jaar oud . Deze zijn zo exclusief en kostbaar dat ze enkel bij koniklijke gelegen heden geschonken worden . Maar nu gaat het verhaal dat er zoveel tanine in zit dat ze echt niet lekker zijn.

grtz Edwin