Waarom krijg je hoofdpijn van wijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dranken
3.7K
janjan
4 jaar geleden
Nooit last van en de Meilandjes ook niet dus je vraag klopt niet.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@janjan
De vraag klopt wel degelijk. Er zijn vrij veel mensen die gevoelig zijn voor sulfiet in de wijn.

Antwoorden (3)

Daar kunnen twee oorzaken voor zijn.
Belangrijkste is de aanwezigheid van sulfiet in de wijn. Sommige mensen zijn (extra) gevoelig voor sulfiet. Vooral de goedkopere wijn en veel witte wijn bevat vrij veel sulfiet. Naarmate er minder alcohol in zit (zeker als dat onder de 8% zit) is er meer sulfiet om bederf tegen te gaan.
De tweede reden is als je TE VEEL alcohol hebt gedronken. De alcohol wordt in de lever afgebroken tot uiteindelijk CO2, maar als je te veel hebt gehad gaat dat via een tussenstofje enwel aceetaldehyde. Van deze aceetaldehyde krijg je behoorlijk hoofdpijn en natuurlijk ook de kater.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Ik heb het al bij 1 glas wijn .. dan zal het optie 1 zijn!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Vaartje
Je zal dan wel extra gevoelig zijn voor sulfiet. Let een volgende keer op het alcoholgehalte van de wijn. Wijn met een percentage hoger dan 11% bevat meestal iets minder sulfiet. Als je van een witte zoete wijn houdt is een moezelwijn vaak wel lekker.
De heel goedkope witte wijn met b.v. 6% alcohol heet "hoofdpijnwijn" vanwege de vele sulfiet.
Teveel drinken of op een lege maag drinken, kan.
Of een goedkope wijn drinken waarin meer tannine zit.
Het is goed om te weten dat een paar glazen wijn prima zijn, maar dat je je tax moet weten. Moet weten om hoofdpijn te voorkomen.
.
Ook nog gebruik van sulfiet en tannine om wijn te maken:
** Bovendien wordt sulfiet gebruikt om de gisting van wijn te stoppen opdat hij zoet blijft. Omdat tannine en alcohol ook conserverend werken, bevatten (half)droge wijnen en wijnen met een hoog alcoholgehalte of veel tannine, meestal minder sulfiet.** (bron)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Voortaan alleen nog dure(duurdere) wijn drinken dan ..
Niet iedereen krijgt hoofdpijn van wijn, maar als je er gevoelig voor bent dan zal het vaker voorkomen.
Zo bevat wijn (vooral rode-) vaak veel tanninen. Dit zijn antioxidanten die van nature in de pitjes, schilletjes en steeltjes van de druiven zitten. Wijn met veel tannine geeft je een heel droog gevoel in je mond na het drinken van die wijn. Niet iedereen zal dit zo ervaren maar als je er overgevoelig voor bent merk je het direct. Drink maar eens een sterke kop thee die meer dan 1 kwartier heeft staan trekken.....dit geeft ook een bittere smaak en voelt stroef aan in je mond. Je kunt hier ook een beetje hoofdpijn van krijgen en is dit het geval, dan heb je grote kans dat je het bij wijn ook krijgt. krijg je dat ook bij wijn
Dit zijn dus de tannines die ook in thee voorkomen.

Zitten in een wijn veel suikers, dan kan dit ook hoofdpijn veroorzaken. De mix met alcohol zorgt ervoor dat je lichaam veel water nodig heeft om de best heftige combi van suiker en alcohol aan te kunnen. Drink je dan te weinig water, dan kan je ook hoofdpijn krijgen. Een goede tip is dan ook om voor elk glas wijn een glas water te drinken.

Doordat wijn (vooral rode-) vaak ouder is bevat het vaak meer histamines. Histamine is een stof die ontstaat bij een allergische reactie zoals bijv. hooikoorts en uit zich in een loopneus, tranende of juist droge ogen en hoofdpijn! Histamine hebben we nodig en het bevindt zich op meerdere plaatsen in het lichaam, maar ook dierlijke- en plantaardige producten bevatten het van nature. Het is wel zo dat veel histamine voorkomt in de oudere produkten die tegen bederf aan komen. Ook in bewerkte producten zit vaak veel histamine. Een mousserende wijn of alcoholvrij bier bijv. is bewerkt en naast dat deze dranken histamine bevatten maken zij ook histamine vrij in het lichaam.

Krijg je vaak hoofdpijn bij het drinken van wijn, dan is de beste oplossing om je wijn altijd langzaam te drinken en er zeker niet teveel van te nemen.
amc
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de goede tips!