Is alcohol kopen voor minderjarige toegestaan?

Gister liep ik met mijn vriendin door de stad. Komen er 2 jongens van 15/16 aan die ons vroeger een fles Bacardi te halen. Ik zelf ben 23 dus kon het zonder problemen halen. Ik wilde het ook doen maar mijn vriendin hielt me tegen. Maar is het eigenlijk wel toegestaan? Want zijn die 2 jongens dan strafbaar?

Grtz Kai!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
9.8K
LeonardN
5 jaar geleden
Je zou je ook af kunnen vragen of jij strafbaar bent. Op zich ben jij nu de verkoper van de alcohol.
Amadea
5 jaar geleden
Zou jij het op je geweten willen hebben dat die kinderen straks onder invloed iets overkomt, KaitTerVeld? Zij kennen nog geen grenzen...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Amadea - Nee, niet dat hun iets overkomt. Maar ze zullen toch zelf wel ongeveer weten hoeveel ze aankunnen? Ik bedoel met een fles Bacardi van 30% doe je met z’n tweeën wel een weekje mee.
Erna55
5 jaar geleden
In 2016 zijn er 791 meldingen van alcohol gerelateerde ziekenhuis opnames van jongeren onder de 18 jaar. In minstens 550 gevallen ging het om alcohol vergiftiging. In 2015 waren er 931 meldingen waarvan (minstens) 713 jongeren met een alcohol vergiftiging werden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55 - Hoe kan dat nou? Zo gevaarlijk is het toch niet? Je gebruikt Bacardi toch om een beetje door je cola te gooien? Over zo’n fles doe ik minstens 2 weken (dan drink ik nog redelijk door).
Erna55
5 jaar geleden
Heb je nog nooit gehoort van coma- zuipen ?
https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Comazuipen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet niet precies of het strafbaar is, maar het is in ieder geval niet de bedoeling
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@KaiTerVeld, De 23jarige loopt ook risico. Het op straat overhandigen van alcoholische drank aan personen beneden de 18jaar is een strafbaar feit omdat je schuldig bent aan het strafbare feit van de minderjarige.
Uitlokking is in het Wetboek van Strafrecht (Sr.) geregeld in artikel 47 lid 1 sub 2:
in het kort: zij die door giften, …. of door het verschaffen van gelegenheid, middelen het feit opzettelijk uitlokken.

Antwoorden (3)

Sinds 1 januari 2013 zijn kinderen onder de 16 jaar zijn strafbaar als zij in het bezit zijn van alcohol in het openbaar. Dit geldt voor alle voor publiek toegankelijke plaatsen waar alcohol kan worden genuttigd.
Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.
16 moet dus nu 18 jaar zijn met dank aan JoanDArc
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?Zoe=E211a
Ben je onder de 18 en word je betrapt met alcohol op een openbare plek? Dan loop je risico op een taakstraf of een boete.
Ben je 16 of 17 jaar? Dan is de boete 95euro excl. administratiekosten. Voor jongeren onder de 16jaar wordt de boete gehalveerd.
Met dank aan JoanDArc
Toegevoegd op 29 januari 2019 10:58: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
-min
Vreemd dat je de leeftijd van 16 neemt. Zover ik het me kan herinneren is toen juist de leeftijd opgetrokken van 16 naar 18 jaar en gelden de regels dus ook voor de 16-jarige of mogelijk 17-jarige uit het verhaal.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Heel warrig antwoord, niet van je gewend Ronron1212.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@HeerVoldemort, het antwoord van ronron klopt wel, maar de leeftijd is per 1 januari 2014 opgetrokken naar 18 jaar. ronron is niet warrig maar het artikel lijkt warrig door het taalgebruik uit de tijd dat de Code Napoléon begin 1800 maatgevend was.
Artikel 20 van de Drank- en Horecawet luidt letterlijk zoals ronron hem schrijft, alleen staat er nu 18 jaar in de wet ipv 16jaar.
Art 20, lid 1, Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. enz enz.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/2017-12-31#Paragraaf3_Artikel20
Anders dan om niet: niet gratis.
Om niet: uit weldadigheid, in België: uit vrijgevigheid
Tegenovergestelde is: Om baat: voor een vergoeding - à titre onéreux
LeonardN
5 jaar geleden
En wat is dan het antwoord volgens deze bijdrage? Had de vrager een strafbaar geweest als deze alcohol had gehaald voor de minderjarigen? Kunnen we de actie rekenen als verkoop (wat strafbaar zou zijn), of is het doorgeven(wat volgens het antwoord van PJJMulder niets tegen te doen is met de huidige wetgeving)?
1 januari 2019 is het 5 jaar geleden dat de nieuwe wet alcohol is ingegaan.
Als jongere onder de 18 jaar mag je in het openbaar geen alcohol bij je hebben. Daarop volgt een boete.
Verder mag je in een winkel of kroeg.... geen alcohol meer verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Indien een jongere met een ouder persoon in de winkel of kroeg.... komt, wordt ook nee verkocht. Verkoop je wel alcohol aan een jongere onder de 18 jaar, dan krijg je ook een boete.
Indien jij alcohol had gekocht voor deze jongeren en het daarna aan hun had overhandigd, begeef je je in het grijs gebied. De overheid is bezig om dit ook strafbaar te maken.
Bronnen:
http://www.nix18voorprofs.nl/informatiebronnen/veelgestelde-vragen
https://www.politie.nl/themas/jongeren-en-alcohol.html
https://www.ad.nl/economie/controleurs-geef-ook-bierhulp-boete~a94aec24/
Deze bron slaat op de situatie.
Toegevoegd op 28 januari 2019 18:58: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+Plus
Op 1 januari 2014 is de wijziging van de Drank- en Horecawet (DHW) doorgevoerd, waarbij de leeftijdgrens voor alcoholhoudende drank is verhoogd van 16 naar 18 jaar.
Het verschil tussen zwak alcoholische drank en sterke drank is komen te vervallen en het toezicht op de Drank- en Horecawet verplaatst van het rijk naar de gemeente.
Jongeren onder de 18 jaar zijn strafbaar als ze alcohol in bezit hebben, zowel in de kroeg als op de openbare weg. Het risico is een taakstraf, of een boete.
Wordt het een boete van € 45,--voor jongeren tussen de 12 en 16 jaar en € 90,-- voor 16 en 17-jarigen dan komt er een aantekening in hun Justitiële documentatie. (Zij mogen er wel mee rondlopen in de supermarkt maar er niet mee naar buiten. Hoe dat kan als zij zich moeten legitimeren is mij een raadsel, het kan alleen dmv de boel beduvelen of winkeldiefstal)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
JoanDArc, bedankt voor de aanvulling. Ik praat soms wel erg Jip en Janneke taal. Dat komt doordat mijn systeem staat op: makkelijk uitleggen.
Wat betreft de laatste aanvulling, inderdaad beduvelen, ofwel gebruik proberen te maken van mensen als een Kai. De jeugd weet het verdomd goed hoor!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie dat het boetebedrag (Feitcode E211a of E211b) inmiddels is verhoogd naar € 95,00.
Boete wordt gehalveerd wanneer de overtreder jonger dan 16 jaar is.
De vermelde bedragen zijn exclusief €9,- administratiekosten.
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?Zoe=E211b
Nee, mag niet. Gisteren las ik een mededeling van een middelbare school, met betrekking tot carnavals feest, dat betrapt worden op kopen van alcohol voor minderjarige een boete van€1350,00 kan bedragen.