Op flessen frisdrank staat: fles blijft eigendom van de fabrikant. Kan een fabrikant de door mij aangekochte flessen frisdrank terugeisen?

Stel, ik koop 1000 flessen frisdrank voor een feestje, en er komt niemand opdagen. Kan de fabrikant langskomen en eisen dat ik die flessen maar in de badkuip leeggooi, daar hij ze terug wil hebben? Hoe is dit wettelijk geregeld?
Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.3K

Het beste antwoord

Het statiegeld is een vorm van borg dat je betaalt voor de fles. Dit krijg je terug als je de fles teruggeeft aan de fabrikant. De fabrikant blijft eigenaar, terwijl jij houder/ bezitter van de fles bent.

De fabrikant kan zijn fles terugeisen, echter alleen als hij bereid is, om de borg terug te betalen en bovendien, en dit is zeer belangrijk in dit geval. moet het tereisen in alle redelijkheid en billijkheid gaan.

Terugeisen van volle flessen met de eis, de flessen dan maar te legen in de badkuip is niet redelijk. Dit mag de fabrikant dus niet verwachten van de consument.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

jij koopt de inhoud.die is van jou.de flessen leen je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan hij dat niet. Jij hebt die flessen gekocht met inhoud dus de inhoud is van jou. Wat jij er vervolgens mee doet moet je zelf weten. Jij betaalt statiegeld, maar je zou wel gek zijn om ze niet in te leveren omdat het dan toch nog om een aanzienlijk bedrag gaat (maar dit terzijde).
Geen enkele fabrikant weet waar zijn flessen naartoe gaan en waarom ze niet allemaal terugkomen.