Wat gebeurt er met de drap die overblijft na het maken van wijn?

Als ik beelden zie van een wijnmakerij, zie je de schilletjes e.d. in wijn in wording zitten. Ik neem aan dat dit eruit gefilterd wordt. Wat wordt met deze drap gedaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
8K
paulus811
6 jaar geleden
Als ik beelden zie van een wijnmakerij vraag ik me altijd af wat er met het stof en de insecten in en op de druiventrossen gebeurd. Volgens mij komt dat ook allemaal in de wijn terecht, maar ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk.

Het beste antwoord

Jaarlijks komt er wereldwijd zo'n 13 miljoen ton aan druivenpulp vrij. In pure vorm is dit afval van de wijnindustrie ook echt afval: er moet zelf worden betaald om het te laten afvoeren en te storten. Je zou er in theorie van alles mee kunnen doen, maar het probleem is dat dat (nog) vaak meer kost dan het oplevert.

Uit het afval worden wel bepaalde stoffen gewonnen zoals kaliumnatriumtartraat, een voedingsadditief (E337) dat wordt gebruikt als zuurteregelaar en antioxidant, maar dat is op kleine schaal omdat er relatief weinig van wordt gebruikt. Uit de druivepitten kan druivenpitolie worden gewonnen, maar dat is weer relatief duur en er is geen grote vraag naar.

Na bewerking kan de pulp gebruikt worden als meststof en veevoer, maar dat is relatief duur. Om het afval te gebruiken en minder te laten kosten worden de mogelijkheden onderzocht om er kosteneffectief meer stoffen uit te winnen voor de voedingsindustrie, zoals voedingsvezel. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden om er bioplastic van te maken.

Een oplossing die sterk ik de aandacht staat is het verder vergisten van het wijnafval tot biobrandstof. Dat is economisch nog niet rendabel, maar heeft wel potentie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Italië wordt daar grappa van gemaakt, in Spanje orujo, in Griekenland tsipouro, in Turkije raki en zo nog wat meer drankjes in Balkanlanden. Gedistilleerde dranken die gemaakt worden van druivenpulp dat overblijft na het maken van wijn. Men laat de druivenresten fermenteren en destilleert daarna de overblijfselen.
Amadea
6 jaar geleden
HeerVoldemort
6 jaar geleden
En niet te drinken ook nog eens...