Waarom pijn aan mijn speekselklieren aan het eind van de maaltijd met een glas rode wijn?

Als ik bij het eten een glas rode wijn neem heb ik regelmatig ( niet altijd) last van mijn speekselklieren. Dit houdt dan zo'n 15 min. aan. Het is zo pijnlijk dat ik niet kan door eten en drinken. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
15.9K

Antwoorden (1)

Je zult het waarschijnlijk alleen bij sommige rode wijnsoorten bemerken. De oorzaak zijn de tannines oftewel looizuurstoffen die in sommige druivensoorten zitten.
Looizuur heeft namelijk effect op de speekselklieren...een samentrekkend gevoel in je mond en de mond wordt bovendien enigszins ruw, wrang en voelt droog aan.
De tannines hebben namelijk effect op de eiwitten in het speeksel. het droge gevoel treedt voornamelijk op , op het tandvlees en aan de binnenkant van je snijtanden.
Dit samentrekkend gevoel ervaar je meestal ook bij heel zure-, zoute- en bittere smaakstoffen.

Toegevoegd na 24 minuten:
De tannines treden op de voorgrond en fruitige smaken worden weggeduwd. Rode wijnen die erg jong zijn, in hout gelagerd en weinig fruit bevatten hebben vaak meer tannines dan uitgerijpte wijnen waarin veel fruit verwerkt is en die op dronk zijn. Oude wijnen die over hun top zijn en veel fruit hebben verloren, kunnen echter ook weer meer looizuur bevatten.

Uiteraard kan in de ene druivensoort van nature al meer tannine zitten evenals in nog niet rijp fruit of druiven. Ook in zwarte thee zitten veel looistoffen en dat merk je als je sterke, oude, liefst afgekoelde zwarte thee drinkt. Het kan zelfs tot kaakpijn leiden, omdat de grootste speekselklieren zich direct boven de scharnieren van de kaak bevinden. Plotselinge stimulatie van deze klieren door tannines ( of plotselinge kou bijv.) kan voor plotselinge kramp of pijn voeren die gelukkig slechts kort duurt en niet heel intens wordt ervaren over het algemeen.
De mate van intensiteit is bij iedereen anders.... de een zal er meer last van hebben dan de ander. We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde ;-)
amc