mag een verkoper je alcohol weigeren te verkopen ook al ben je 18?

mijn naam is Luke en ik ben bijna 18. ik word altijd veel jonger geschat om dat ik er jonger uitzie voor mijn leeftijd. Maar wat nou als ik straks 18 ben, en ik ga naar de supermarkt en ik wil sterkedrank afrekenen bij de kassa en ik heb mijn ID bij me. mag de winkelier mij dan de drank weigeren te verkopen op basis dat mijn ID nep is en ik jonger ben dan 18 om dat ik er jonger uit zie. mag dit?

met vriendelijke groet,

Luke

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
2.1K

Antwoorden (2)

Een winkelier is niet verplicht om jou als klant te nemen en aan jou te leveren, zolang dat maar geen discriminatie op verboden grond oplevert (Grondwet, artikel 1 en Algemene wet gelijke behandeling, AWGB). Verboden gronden die met name genoemd zijn in de wet: godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat.

Leeftijd staat daar niet bij. Er bestaat ook de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd (WGBL) maar die gaat alleen over arbeidsvoorwaarden. Uiterlijke kenmerken zijn vermeld in de AWGB, maar dan voor de gevallen waarbij ze in verband worden gebracht met ras. Verder is uiterlijk formeel geen verboden discriminatiegrond. Kortom, de winkelier mag jou in principe weigeren als klant op basis van je uiterlijk en ook op basis van het vermoeden van een nep ID.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Volgens is de kern gewoon: Een winkelier mag weigeren alcohol te verkopen als hij denkt dat ID vals is. Punt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom mag dit, is dat niet een beetje onzin? en komt dit voor? En wat nou als ik ook nog eens mijn paspoort bij me zou hebben? Zou de verkoper mij alsnog mogen weigeren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zal zelden voorkomen. Als je ID gewoon geldig is zal je 99,9999% van de tijd gewoon alcohol meekrijgen als je 18 bent. Wat NickBoven probeert te zeggen is dat een verkoper iedereen mag weigeren ook jouw ouders bijvoorbeeld.
sterredag
6 jaar geleden
Een verkoper mag weigeren je iets te verkopen. Punt. Als hij geen reden geeft kun je ook niet vast stellen of het onrechtmatig is. Een verkoper mag altijd weigeren een koopovereenkomst te sluiten (want dat is het wettelijk gezien) Zolang hij niet discrimineerd. In de praktijk: Ik ben ook iemand die er een stuk jonger uit ziet. Ik werd gerust 15 geschat toen ik 19 was. En er werd mij toen ik 23 was gevraagd of ik wel ouder was dan 16!! (wat toen de leeftijdsgrens was) Toen ik zei, mevrouw ik ben 23, schaamde ze zich zo dat ze niet eens legitimatie gevraagd heeft meer. Kortom ik denk dat je probleem in de praktijk wel mee gaat vallen. Je zal alleen waarschijnlijk nog erg lang vast zitten aan het gegeven dat je je ID moet laten zien. Dus hou die gelijk bij de hand. Ook dat wekt vertrouwen, omdat je al voorbereid bent en meteen meewerkt.
Nee, een verkoper mag jou niet weigeren om alcohol te verkopen als jij je ID bij je hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een verkoper bepaalt altijd zelf of hij iets wel of niet aan jou verkoopt
tinus1969
6 jaar geleden
Bron?