Wat gebeurt er als je Cider te lang laat staan ?

Ik had voor de vorige kerst een appelcider brouwkit gekregen. Ik heb alles volgens het boekje in de one gallon fles gedaan en zo maar ik was het eigenlijk een beetje vergeten tot ik hem gisteren zag staan. Toen heb ik hem geproefd. ( hij smaakte een beetje zuur maar je proefde de alcohol wel ) en gebotteled. Ik vroeg me nu af wat dit is ? Is het azijn geworden of is het andere drank ? Of is het gewoon helemaal niks en kan ik het beter door de goot gieten ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
22.9K

Het beste antwoord

Cider is gegist appelsap. Door gist wordt het suiker uit de appelsap vergist tot alcohol. Deze alcohol zorgt er voor dat de cider houdbaar wordt. Ook een hoog zuurgehalte draagt bij aan de houdbaarheid van cider. De hoeveelheid zuur is medebepalend voor de smaak.

Je kunt een cider gerust twee tot drie jaar bewaren. Zowel de geur als de smaak ervan ontwikkelt zich dan verder en komt in balans. Vaak is cider direct na de gisting zelfs nog niet goed drinkbaar en moet je al minstens drie tot vier maanden wachten.

Kortom: als de drank gebotteld is in een goed gereinigde en ontsmette fles, en bewaard bij een temperatuur tussen de tien en vijftien graden met weinig schommelingen, dan kun je 'm uitstekend drinken.
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Nu durf ik hem te drinken ;)