Hoe houd ik grote hoeveelheden drinken (bier) koud?

Binnenkort geef ik een groot feest en ik heb niet genoeg ruimte in koelkasten om alles koud te houden. Hoe houd ik het drinken koud? Het kan natuurlijk in een grote bak met schaafijs, maar ik heb liever een soort heel grote koelbox die het koud houdt door isolatie. Liefst ook nog enigszins betaalbaar. Misschien piepschuim?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
29.1K
paulus811
7 jaar geleden
Voor een groot feest is een tap huren erg leuk. Dat is weliswaar niet gratis, maar bij veel systemen hoef je het bier niet voor te koelen. Dat scheelt een hoop ruimte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een tap huren is zeker leuk maar de grote merken kosten in een 50 liter fust ongeveer 2,50 per liter en daar komen vaak nog kosten bij. Schaafijs is niet nodig, blokjes koelen ook prima, gewoon het goedkoopste ijs halen dat je kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De nachten zijn nu nog behoorlijk koud, de grond ook, dus als je een cementkuip o.i.d. een stukje ingraaft of op een schaduw plek zet en vult met water dan heb je in de avond nog koud bier.
paulus811
7 jaar geleden
JackD, het is nu overdag in de schaduw rond 10-12 graden en dat wordt het water en bier dus ook. Wat mij betreft veel te lauw voor een lekker biertje.
paulus811
7 jaar geleden
En bij mijn idee van een 'groot feest' lijkt me 1 cementkuip niet bepaald voldoende. Het is waar dat fustbier niet voordelig is t.o.v. kratten (die eigenlijk te goedkoop zijn), maar het verhoogt wel de feestvreugde vind ik. Zeker voor een groot feest wilde ik het wel als optie noemen omdat daarmee ook meteen het koelprobleem is opgelost.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een flinke bak water die s nachts afkoelt tot een graad of twee komt overdag niet boven de 10 graden. Ik denk eerder een graad of 6 a 8. Een oude deken erover scheelt ook weer.
Eventueel kan het uit het water een koelkast in als de eerste koelkast leeg is. Ik ben zeker niet tegen een tap, maar door het woord "betaalbaar" in de vraag misschien geen optie.
En dan ga ik al uit van 50 liter, bij 30 liter fusten gaat het al over de 3,- Reken redelijk wat verlies omdat mensen niet kunnen tappen en een restant kan niet terug of bewaard worden. Daarnaast zijn er glazen nodig, maar dan gaan we er zo diep op in dat het afhankelijk is van wat voor soort feest het wordt.

Het beste antwoord

Piepschuim is een optie om koude drank koel te houden, want het isoleert. Samen met een zak ijs blijft het wel koud. Piepschuim maakt echter drank niet koud als het er niet koud in gedaan wordt.

De beste optie om drank te koelen is simpel maar heel effectief. De drank kan zelfs niet gekoeld tóch binnen korte tijd ijskoud worden.
Je hebt alleen een grote bak, teiltje, koelbox, opblaasbaar zwembadje of iets dergelijks nodig...water....veel ijsblokjes en.....keukenzout.

Gooi het ijs hierin en giet er dan water bij. Gooi er vervolgens flink wat zout bij en roer alles door. Doe alle flesjes/blikken bier, frisdrank, wijnflessen in het ijswater en wacht even. Binnen een half uur is alle drank ijskoud!
Het zout zorgt namelijk voor een chemische reactie waardoor de koeling sneller gaat.
Bovendien zal het zout het vriespunt van het water verlagen zodat het nog kouder kan worden. Door water te gebruiken maak je het raakpunt op het drankje groter. Zou je alleen ijsblokjes gebruiken dan worden de blikjes/ flesjes amper aangeraakt, door het water worden ze letterlijk omgeven door de kou.
Dit is de perfecte manier om drankjes buiten de koelkast te koelen. Een enkel blikje bier is op deze manier binnen 2 minuten dan ook ijskoud.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zout zorgt vooral dat het sneller gaat, heb je de tijd dan is het nadelig, het bier wordt mogelijk te koud bij voldoende ijs.
Het ijs smelt ook sneller, dus het ijs is eerder op.
amc
7 jaar geleden
Dat is een kwestie van indeling van tijd en aantallen. Wil je meer ijs dan vul je het aan maar het water blijft ook weer lang koud dus....
Thecis
7 jaar geleden
Paar vraagjes:
"Het zout zorgt namelijk voor een chemische reactie waardoor de koeling sneller gaat." Welke chemische reactie vind er plaats? "Bovendien zal het zout het vriespunt van het water verlagen zodat het nog kouder kan worden." Klopt, maar hierin moet je wel aangeven dat de smeltende ijsklontjes van -18 wellicht nu gaan smelten in water van -1 of -2 graden. Het temperatuurverschil is niet heel groot en ik betwijfel of dat een langdurig effect gaat hebben. Maar dit water haal je er pas later bij. Alleen maar voor het contactoppervlak. Dus zout aan ijs toevoegen, dat maakt het niet kouder van zichzelf.
Echter, wil je het echt goed doen, pak dan ijs, zout en aceton (nagellakremover). Dan koel je het supersnel tot (ik dacht) circa -40, gooi dat goedje bij ijswater er bij en het blijft wat langer koud. Veel effectiever.
amc
7 jaar geleden
Er vindt temperatuurverandering plaats door het zout waardoor het smelt-/kookpunt verlaagt of verhoogt.Wanneer je zout in kokend water doet (bijv bij de aardappelen), dan stijgt de temperatuur omdat zoutwater meer warmte kan opnemen en het kookpunt hoger ligt dan honderd graden. Hierdoor worden aardappelen sneller gaar. Wanneer je zout bij smeltend ijs doet zakt de temperatuur. Het vriespunt van zoutwater ligt lager dus zoutwater bevriest minder snel maar omdat ijs al bevroren is zakt in dit geval de temperatuur naar het vriespunt/smeltpunt van zoutwater. Daarom strooien we bijv. ook zout op de wegen tegen de gladheid. Dit is zo ong. de chemische reactie die plaatsvindt. Anyway;het is geen laboratorium en slechts voor huis-tuin-keukengebruik en een stof als aceton of calciumchloride (-55 graden C) heb je ook niet direct in huis en ook nagellakremover bevat nl. tegenwoordig ook vaak geen aceton meer. Dan doet keukenzout het ook goed bij je drankjes. hiermee wordt toch ook -21 graden C. bereikt als je het bij ijs doet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is geen chemische reactie, maar een natuurkundige eigenschap van een (zout) oplossing. Er is geen haast bij het afkoelen, zonder zout duurt het ook korter dan een uur. Er is wel een budget:
zout kost geld, extra ijs ook. (aceton.!?).
En het belangrijkste: Je wilt geen bier onder het 0 punt hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
* 0 graden, niet 0 Kelvin. Lukt het je om bier onder de 0 Kelvin te krijgen dan heb je minimaal een Nobelprijs te pakken. ;-)
(doe geen moeite)
Thecis
7 jaar geleden
Inderdaad, helemaal eens met Jackd. Het betreft een fysisch verschijnsel, absoluut geen chemische reactie. Overigens moet je heel veel zout gebruiken om een concentratie te krijgen dat pas bevriest bij -21°C.
Zeewater bevriest bij circa -2°C
https://en.wikipedia.org/wiki/Seawater
En dan heb je het over een 35 g/L oplossing. Als je alles in een badje doet met 100 liter water (want het moest een grote hoeveelheid zijn), heb je het over 3.5 kg zout!
Wil je het krijgen op de -21°C zoals je aangaf, dan moet de hoeveelheid zout nog veel hoger zijn (22%, dus 22 kg zout in het water). https://en.wikipedia.org/wiki/Brine#Properties
(want je gaf zelf al aan dat met ijswater het veel beter gaat door het grote contactoppervlak. Ik denk persoonlijk dat mensen eerder wat aceton hebben staan (werkt ook gewoon met NaCl) dan dat iemand 22 kg zout heeft staan (of 3.5 kg zelfs). Bottomline is niet dat een zoutoplossing niet werkt, maar dat het praktisch niet zo haalbaar is. Er zullen gemakkelijker oplossingen zijn voor dit probleem. Gewoon ijswater waarschijnlijk.

Andere antwoorden (2)

Ook grote bakken (evt. met schaafijs) kun je isoleren.
Draai er een isolatie materiaal omheen en klaar.

Kun je aan gesloten (!) tempex dozen komen, dan werkt dat ook, maar minder lang dan in een (geïsoleerd) bad met ijs.
Je kunt het bier kort voor aanvang van het feest gekoeld laten bezorgen. Koop een opblaaszwembadje en leg daar de blikjes/flesjes in met ijswater. Ziet er leuk uit en je bier/wijn blijft lekker koud