Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen limonade en ranja?

Is het beide hetzelfde en noemden we het vroeger ranja en nu limonade of zijn het wel degelijk andere producten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
28.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Andere antwoorden (4)

Limonade is van oorsprong de benaming voor zoetgemaakt citroensap (Engels: lemon, niet te verwarren met limoen). Later is deze naam ook overgegaan naar drankjes met andere smaken, zoals: sinaasappel, granaatappel en Reine claude. De naam orangeade voor vergelijkbaar gemaakte sinaasappelsap raakte in de vergetelheid en is vrijwel alleen terug te vinden in het hedendaags taalgebruik als 'ranja'. Dat was overigens van oorsprong niet zozeer een afkorting van orangeade, als wel een merknaam. Ranja werd geproduceerd door de firma C. Polak en zonen NV in Groningen. Naast Ranja werd ook nog enige tijd Rojo gemaakt. Deze smaakte anders en werd in de markt gezet als het zusje van Ranja.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de namen uit het Spaans komen. In het Spaans is naranjada een drankje met sinaasappelsmaak, limonada een drankje met citroensmaak en betekent rojo rood (en naranja oranje).
limonade is een wettelijk beschermde benaming waar minimaal een x% aan fruitsap in moet zitten (ik ben het percentage even kwijt: staat ergens in de Warenwet).
Ranja is een zelf verzonnen naam waar je alles mee kunt doen. Dus vaak meer aroma;s en minder/geen fruitsap.
(Lees meer...)
Utrecht
13 jaar geleden
Ranja is 'n merk en limonade 't produkt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht altijd dat limonade een verzamelnaam is voor alle soorten drankjes gemaakt van suiker en een smaakje, die je zelf aanlengt, of die al aangelengd zijn (en zonder alcohol of koolzuur), verschillende merken en smaken dus. En dat er 1 producent was die een drankje op de markt bracht dat Ranja heette (of misschien heette het merk zelf zo), dus dat het de naam is van één specifiek drankje, zo'n oranje.
Maar zo herinner ik het me, en ik was natuurlijk een klein kind, misschien zat het wel heel anders in elkaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ranja (dit is eigenlijk een merknaam, de soortnaam is limonadesiroop) is suikerwater met kleurstoffen en is evenals kant en klare frisdranken (die voornamelijk uit prikwater met suiker en kleur-, geur- en smaakstoffen bestaan).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding