Waardoor kan bier zuur worden?

Vele malen bier gebrouwen, maar nu gaat het fout. Na een rijpingsperiode van 8 weken, het bier gebotteld en daarna 10 weken laten rusten. Bij het openen van de flesjes kwam er geen koolzuur vrij en ruikt het bier zuur en heeft het een vieze smaak. ook de flesjes gereinigd volgens procedure.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
5.9K

Het beste antwoord

Wat Roque trader zegt is 1 mogelijkheid.
Een tweede is dat er tijdens het bottelen een besmetting met azijnzuur bacteriën is gebeurt. Deze beestjes zijn dol op alcohol en zetten deze om in azijnzuur waardoor je inderdaad geen koolzuur in je bier krijgt en waardoor je bier inderdaad verzuurd is.
Spijtig voor jou maar het enige wat je kan doen is de boel weggieten en alles goed ontsmetten en opnieuw beginnen. Mocht het je een troost zijn ik heb dit ook al twee maal meegemaakt.
Misschien een tip om je gerief te ontsmetten: gebruik hiervoor zeer heet water met een flinke schep (of twee) soda en daarmee alles goed spoelen en nadien tweemaal met bijna kokend water uitspoelen (om de soda er zeker uit te hebben) en dat zou alles weer lekker steriel moeten maken. Dit werkt altijd bij mij.
Succes met je bier en schol!! (voor de Nederlandse lezers : Proost)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, ga het opnieuw proberen. Maar ik heb altijd alles in het verleden gereinigd met Chemopro OXI (van brouwland.be). Maar ga het met soda proberen. Henk Leeuwestein
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tja dat product dat jij noemt zal ook wel zijn dienst bewijzen maar waarom vele euro's uitgeven als je het met enkele centen ook kan klaren en zoals gezegd bij mij werkt het.
Nog even dit meegeven: vroeger gebruikte de brouwerij hier in de buurt ook soda om de boel te reinigen en te ontsmetten.

Andere antwoorden (1)

Ergens in het fermentatie proces is er iets misgegaan(verkeerde temperatuur?) of te weinig gist, hierdoor krijg je gestressede gist(teveel omzetting voor het gist) waardoor de zurige smaak kan ontstaan... Dus controleer de temperatuur & juiste hoeveelheid gist.

De bron bevat nog wat info over gestressed gist