Wat is een lekker alcoholvrij alternatief voor wijn?

En waar kan ik het kopen?

Wij hebben als goed voornemen om minder alcohol te drinken. Niet dat we nu zo zuipen, maar we nemen (namen) toch regelmatig een glas wijn bij het eten. Na het glas wijn tijdens het koken. En dan nog één.

Nu gaan frisdrank en koppen thee toch een beetje vervelen, en hebben die ook een andere 'feel' dan met een glas rosé in de zon zitten. Het is dus juist die 'feel' die ik zoek.

Specifieker:

- Geen 'alcoholvrije' of 'laag-alcoholische' of (nog wel het ergste) 'light' wijn. Ik drink liever één glas echte wijn dan vijf glazen gecastreerde wijn.

- Liefst een beetje 'classy'. De fles telt ook mee. Het heeft gewoon meer om een roze drankje uit een mooie glazen fles in een wijnglas te schenken dan om cola uit een petfles of sap uit een pak in een limonadeglas te gieten.

- Geen kinderproducten, juist een volwassen drankje. En dan vooral omdat we niet van dat mierzoete van kinderchampony e.d. houden, niet omdat we iets tegen 'kinderachtigheid' hebben.

Wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
18.4K
paulus811
13 jaar geleden
Ik herken het 'probleem', maar hoe lekker de alcoholvrije alternatieven ook zijn, een echt glas wijn wordt het nooit. Wat ik doe is flesjes van 0,25 liter kopen, daar haal je twee glaasjes uit. Bij een fles van 0,75 heb ik de neiging om die leeg te drinken omdat ik het zonde vind om een bijna volle fles te laten staan. Het aanbod in kleine flesjes is niet groot, de prijs relatief iets hoger en de kwaliteit soms drama maar er zitten soms best slikbare flesjes bij. Nooit toppers, maar voor 1,39 vind ik die van AH best goed te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee van de kleine flesjes, maar ik heb nog een reden om op zoek te zijn naar echt alcoholvrij. Ergens in het komende jaar hoop ik ineens negen maanden niet meer te mógen drinken, in plaats van alleen uit eigen beweging mínder te drinken.

Antwoorden (21)

Met vruchtensappen heb je veel mogelijkheden. Je kunt dat opdienen als een alcoholvrije cocktail. Bovendien erg gezond.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, wat ook erg lekker is en wat ik zelf vaak drink als alternatief: Crodino (aperatiovon non alcoholico). Beetje een sinaasappelschillensmaak - erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crodino is inderdaad lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker, wel redelijk duur
alcoholvrije likeur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcoholvrije likeur bestaat niet! Likeur heeft altijd minimaal 15% alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, ik heb anders wel alcoholvrije likeur gekocht.
en ik ben 14.
en de mevrouw aan de kassa gaf me de fles gewoon mee, zelfs naar een grondige inspectie van de fles. hij was 100% zeker alcoholvrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat wel hoor.... Bij mij op school kun je ook koffie halen met daardoorheen lekkere alcoholvrije likeur :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik waardeer de poging, maar zoete stroperige nep-drank is niet helemaal wat ik bedoelde. (Overigens is de naam 'alcoholvrije likeur' een marketingtruc. Dat verkoopt beter dan wanneer je het 'siroop' noemt. Want dát is het eigenlijk.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Likeur bevat altijd alcohol, als er geen alcohol in zit kan het ook geen likeur zijn, dan is het zoals suzy al zei: Siroop. Voor alle likeuren geldt een minimum alcoholgehalte van 15 procent en een minimale hoeveelheid suiker van 100 gram per liter. (wikipedia)
Alcoholvrije cocktails. Zelf de mooiste creaties mixen, gaat nooit vervelen qua smaak, omdat je altijd weer iets nieuws kunt proberen. Zeker classy, maar weer niet standaard uit een mooie fles, je moet er wel wat voor doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amé, kun je in de meest supermarkten wel kopen.

Toegevoegd na 54 seconden:
Smaakt ook niet kinderachtig, gewoon een lekker drankje met karakter.

Toegevoegd na 3 minuten:
van een ander forum:
'Amé! Is een vruchtendrank, maar niet zo zoet als vruchtensappen. Ziet er uit als witte wijn en drinkt net zo lekker weg (zelfs volgens mijn man .
Te koop bij AH.
O ja, is er ook in rood en rosé, maar die vonden we minder geslaagd. Normaal zijn wij echte rode wijndrinkers.'
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, die ken ik niet. Zou dat gewoon tussen de vruchtensappen staan?
Snuffel
13 jaar geleden
Ik vind het zelfs lekkerder dan wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren bij de AH geweest, nérgens kunnen vinden. Tenminste niet bij de vruchtensappen, niet bij de wijnen (waar de alcoholvrije crodino wel staat) en niet in het frisdrank-/bierpad. Het staat toch niet stiekem in de koeling? Of alleen bij de AH XL's? Ik ga even graven op de AH-site, misschien dat er daar iets over staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker te koop bij Gall&Gall. Bij mijn AH hebben ze het overigens ook gewoon.
rose
13 jaar geleden
De meeste Natuurwinkels hebben het ook wel. De Jumbo bij ons in het dorp heeft het soms wel en soms niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Milders: in welk schap staat het dan bij jouw AH? Ik sluit niet uit dat ik gewoon op de verkeerde plek heb gekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps ik zie nu dat mijn antwoord al gegeven was, heb ik daar toch overheen gelezen.
Bij onds hebben ze het zowel in de AH XL als bij de gewone AH, bij de frisdrank/ siroop. Vaak wel even zoeken want meestal staat er niet heel veel.
Succes.
Druivensap, wordt ook nog eens met dezelfde vruchten gemaakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kombucha - (classic).
Is niet zoet, wel roze, hele lichte prikkeling : ik vind het zelf een goed alternatief. Alleen de (donkerbruine glazen) fles waar het in zit, heeft niet zo'n hoog glamour-gehalte...
Te krijgen bij oa. AH.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mijn vriendin drinkt dan regelmatig Stasse of Strasse. Schijnt goed te doen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou beginnen met een paar kristallen karaffen te scoren voor het classy gedeelte.
Kun je afwisselen met de inhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan op verschillende manieren fris mixen om aparte resultaten te krijgen. Tel daar het enorme scala aan vruchtensappen bij op en je komt een heel eind. Lees evt ook de links hieronder eens door. Je zal dan wel zelf de presentatie moeten regelen maar met een flinke karaf moet je een heel eind kunnen komen.
Op nu.nl heeft een tijd terug een artikel gestaan over alcoholvrije dranken met een alcohol smaak. Ik weet niet of dat spul verder al ergens te koop is maar het kan de moeite zijn om te zoeken.

Er zijn overigens ook vruchtensappen die in mooie flessen komen maar die vind je doorgaans niet bij de Albert Hein. Grote slijterijen (als in een grote winkel, niet een grote keten) willen ze nog wel eens hebben of kunnen bestellen. Groothandels zouden ook een redelijk assortiment moeten hebben van sappen in glazen flessen maar dat is doorgaans net wat lastiger inkopen doen. Vooral druivensap en sinaasappelsap moet niet moeilijk te vinden zijn in flessen. Mix sappen zijn doorgaans iets moeilijker te vinden maar met wat zoeken moet het te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekkere feestdrankjes zonder alcohol;

Vruchten-kokosdrank;
Neem een mooi longdrinkglas( want uit een mooi glas drinkt toch lekkerder;) ). Doe hierin 2 eetl. kokosmelk, 1 dl.
sinaasappelsap, 1el.citroensap,paar druppels rum-aroma( die kleine flesjes die je bij het bakken van gebak gebruikt)en opvullen met ananassap of -nat uit een blik. Met ananas-sinaasappelplakjes op een prikker serveren.

Kersen-bier-soda;
Neem een mooi buikig bierglas en doe hierin 3 el. kersensap, paar druppels citroensap en 2 ijsblokjes.
Langzaam schenkend opvullen met alcoholarm bier.

Bitter mint;
Neem een cocktailglas en doe hierin een scheutje groene mint-siroop, partje citroen en tonic. Citroenkrul en mintblaadje voor garnering op de rand.

Fruitmix;
Neem een groot wijnglas, doe hierin 2 gehakte ijsblokjes
2 in vieren gesneden kiwi plakjes,3 mandarijnpartjes,helft tropical vruchtenmix, helft bitterlemon en een kiwi mandarijnprikker ter garnering.

Kiwi schuim;
Neem een wijd cocktailglas. Pureer 1 kiwi met 1 theel. citroensap en 1 el. poedersuiker, aanvullen met koolzuurhoudend bronwater. Kiwi en citroenschijfje aan de rand.

Sinaasappel cocktail;
Neem een longdrinkglas , doe hierin 2-3 ijsblokjes. Giet er 1 cl.grenadinesiroop en 5 cl. bloedsinaasappelsap over. Op vullen met tonic.

Wist je trouwens dat er ook alcohol-vrije wijn bestaat? Kan je `s winters een goede bischopswijn van maken. Kan ook met zwarte bessensap, alleen de suiker weglaten dan. Laat met wat water 1 kaneelstokje, stukjes sinaasappelschil met kruidnageltjes,1 stukje gember,witte-of bruine suiker,kardemom en wat vanillesuiker 30 min, sudderen, afkoelen, zeven en de wijn erbij doen of het sap. Is erg lekker.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klinkt lekker vooral dat laatste receptje
Vraag bij de slijter, zij hebben vast ook wel een voorraadje alternatieven staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Malt is heerlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is een drankje dat lijkt op Campari en heet Grodino, ook heerlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat tegenwoordig ook alcoholvrije wijn, dacht dat het uit Duitsland kwam maar weet niet zeker wat de naam is.

Het heeft iets weg van druivensap, maar het is echt wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb op verschillende sites en bladen gelezen dat twee glazen rode wijn per dag zelfs goed kan zijn voor je hart o.a.
Ik ben zelf op zoek naar alcholvrij bier die hetzelfde smaakt als het echte spul maar vooralsnog niet tegengekomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook gewoon mineraal water kunnen drinken...
Mooie flessen zat, check Voss of gleneagles...
Koop mooie water glazen, of gebruik karaffen zoals eerder vermeld.
Ook een nice touche... vul je karaf gewoon met kraan water, ijs, schijfjes limoen en takjes munt.
Verfrissende smaak en classy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cider waar de alcohol is uitgehaald. Perzik of bosvruchtensmaak.
Dit is in ieder geval best een mooie fles...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schenk meestal rabenhorst dranken en sappen uit.
Wordt verkocht in flessen van 3/4 liter.
Te verkrijgen bij reform winkels en aanverwanten.
Mijn voorkeurs smaak is johannisbeer nektar (zwartebessen sap). Dit is een minder zoete drank.

Is qua prijsstelling vergelijkbaar met een behoorlijke wijn. Smaakt goed, geschikt voor kinderen derhalve. En als je dit bij een etentje schenkt zie je eigenlijk vrijwel geen verschil met echte wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je Amé al eens geprobeerd, vind ik zelf nog een redelijk alternatief, beetje zoet, maar niet té. En niet onbelangrijk het zit in een glazen (niet al te lelijke) fles met een leuk etiket.

Je kunt het bij de AH kopen, staat meestal bij de bijzondere frisdranken of de siroop.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hierbij nog een link, kun je een idee krijgen van hoe het eruit ziet en wat het is.
http://www.midgaardshop.be/am%C3%83%C2%A9-ros%C3%83%C2%A9-p-1208.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
root beer, verkrijgbaar in de bio-winkel. Zit doorgaans in grote bierflessen, maat kan dus ook in een karaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crodino zou kunnen, bij de supermarkt van die kleine flesjes, beetje bittere smaak. Ik vind het wel een lekker alternatief voor een wijntje, maar niet te vaak.
En Amé, is al genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan je cocktails drinken in bijv. in een restaurant