Hoelang kan ik zelfbereide "advokaat" bewaren ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
23.1K
rose
13 jaar geleden
Ik las toch echt 'een zelfgebreide advocaat'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn de ingrediënten en hoe heb je het bereid?

Het beste antwoord

BEWAREN

Advocaat die je in de winkel koopt, gaat een hele tijd mee. Bewaar hem op een koele, donkere plaats. Zelfgemaakte advocaat blijft echter niet lang vers: de dunne schenkadvocaat bewaart één à twee weken. De dikke advocaat slechts een paar dagen.

http://knackweekend.rnews.be/nl/life-and-style/culinair/dranken/likeuren/advocaat/article-1194545613590.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfgemaakte advocaat wordt na een maand bewaren zelfs lekkerder. In de meeste goede recepten wordt enkele weken bewaren op een koele donker eplaats aangehouden vóór je het moet drinken. Bedoel je dat niet? Als je er te weinig drank ik doet is het wellicht minder goed houdbaar, maar dan is het geen goede advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat in je link inderdaad enkele dagen staat. Andere receptenwebsites zoals o.a. Allerhande geven veel langer aan. Mogelijk zit het verschil in een open of dichte fles.

Andere antwoorden (3)

Als het alcohol percentage hoog genoeg is (10% of hoger) is de drank behoorlijk lang in de koelkast te bewaren. Als je veel maakt en je sluit deze goed af wel tot een jaar volgense allerhande.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je advocaat maakt, zou je die ook minimaal 3-4 weken moeten laten liggen zodat de advocaat nog lekkerder wordt.

Wat in ieder geval helpt om het in kleine flesjes te doen. Als het flesje helemaal vol zit (en geen lucht bevat) is het langer houdbaar dan aangebroken denk ik.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als je er veel werk aan hebt en je wilt een voorraad maken, dan zou je kunnen overwegen om de advocaat in kleine schone weckpotjes te doen (omgespoeld met soda en kokend water) en die goed af te sluiten. Eventueel steriliseren (via het wecken) en je hebt er heel lang lol van. Kleine weckpotjes zijn dacht ik bij de boerenbond te koop en soms bij de Blokker.

Toegevoegd na 6 uur:
(nb. als je ze weckt/ luchtdicht afsluit kan je ze ook in de kelder bewaren natuurlijk). Als de fles geopend is zou ik het in de koelkast bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wisten jullie dat je ook gewone jampotjes voor dit doel kunt gebruiken? Dus posten met een schroefdeksel wat niet is geforceerd om het te openen. Je doet de advocaat in, als boven gereinigd, potje. schroefdeksel erop, en dan ondersteboven op het aanrecht zetten. De luchtverdwijnt eruit. En dan zou je het een hele tijd goed kunnen houden. Op deze manier heb ik vroeger ook geweckt, ging heel vaak goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er was ook nog iets met pectine, die je er bovenop kon doen. Waarschijnlijk nog bij een ouderwetse drogist te koop. Ik deed het zonder.
amc
13 jaar geleden
Gewoon een heel goed antwoord,+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ineke: Inderdaad, goede tip. Dit is hetzelfde als wecken met een rubberen ring. Het is vanwege de moeite die je doet om zo'n drank zelf te maken erg verstandig om het over kleine porties te verdelen zodat je er nog lang plezier van kunt hebben.
Tot er schimmel op ligt, dan wordt het toch wel tijd om het weg te gooien. Alhoewel in de oorlog schepten we de schimmel er gewoon af en ik leef nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige producten hebben tijd nodig om op smaak te komen en worden na verloop van tijd pas echt lekker.

met deze link kun je precies lezen hoe het werkt.

http://www.allerhanderecepten.com/advocaat-maken.html