Welke wijn is "Corenwijn" uit A'dam ? War gaat het hier om ?

heb hier een stenen kruik,
met opschrift
"extra belegen "Corenwijn"
tot rijping gebracht
in "futs"
gedistilleerd door
Eroen Lucas Bols
gesticht te Amsterdam
in de jaren 1575
geestrijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Het beste antwoord

OMG! Koesteren die fles! Dat is overheerlijcke korenwijn. Een oud Hollands gedestilleerde drank. Je moet het op kamer temperatuur in een kleine jeneverglas. Het is echt heel erg lekkere spul.

Toegevoegd na 19 seconden:
Zou er niet "fust" staan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 heel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een min??? Cultuurbarbaren!!!!1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, er staat fut

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat t om n "pikkeneessie" oftewel jenever gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen wijn, het is jenever:

Bols, Extra oude belegen corenwijn

De donkergele, redelijk viskeuze korenwijn heeft een beperkte zoetheid. Het aanwezige zoet smaakt naar karamel, moutsuiker en een vleugje zoethout. In de borrel werden jeneverbes, kaneel, vanille, bloesem, cacao en een fruitige component (appel, druif, bes) geproefd. De balans die hierin gevonden was, werd door de meeste collegeleden bijzonder gewaardeerd. De smaakassociaties die deze jenever opriep lopen uiteen van fruitige producten als eau de vie en calvados tot whisky. Deze korenwijn komt behoorlijk licht binnen en wordt na verloop van tijd wat zwaarder. De smaak vloeit lang uit.

Deze jenever wordt op eiken gelagerd zit in een mooi traditioneel kruikje en heeft een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Winnaar in 1997.

Toegevoegd na 4 minuten:
`Corenwijn` is een soort jenever met een alcoholpercentage van 38 volumeprocenten. Corenwijn wordt uit diverse granen gestookt (gerst, rogge en maïs) en op fusten gerijpt. Corenwijn is de merknaam van de korenwijn van de fabrikant van deze drank: Bols (de Erven Lucas, Amsterdam). Corenwijn wordt verkocht in aardewerken kruikjes van 0,5 liter, die elk een uniek nummer hebben, wat herleidbaar is tot het fust waarop de corenwijn gerijpt is.

"futs" is dus futs en heeft een nummer.
Kan best wat waard zijn...of is ie al leeg? :-)

Toegevoegd na 5 minuten:
futs is dus fust = verzamelnaam voor vaten waarin alcoholische dranken bewaard worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graangenever met een hoop tamtam en promotie. Echte genever liefhebbers krijgen er kraaloogjes van.
Is beter van smaak dan de normale jenever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon oude jenever en niets anders,ondanks alle poeha.