Hoeveel bier soorten zijn er?

Hallo,

Mijn collega heeft op haar bucketlist staan dat ze alle soorten bier eens wil hebben geproefd. Echter kunnen we nergens terugvinden hoeveel dit er zijn en welke dit dan zouden zijn.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Werk eerst deze maar eens af. :D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_bieren En dat zijn alleen maar de bieren die in die lijst staan. Er zullen er vast nog meer zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dat zijn alle belgische bieren. ik bedoel die van de hele wereld. maar toch bedankt voor de moeite
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bier soorten of hoewel verschillende bieren:
-soorten: volgens antwoord van amc: 400
-bieren: bijna oneindig, bijvoorbeeld op de lijst van Belgische bieren missen thuis brouwers en dat zijn toch weer andere biertjes dan die van de grotere brouwers. En wat is proeven?
Bier proeven hoort niet met één slok, elke slok is anders. Je moet minimaal een glas of flesje leeg drinken. Alle bieren ter wereld proeven is dan zelfs als je non stop dronken bent niet mogelijk.

Het beste antwoord

Volgens deze site https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/hoeveel-soorten-bier-zijn-er-ter-wereld ca. 400 soorten bier.

Het verschil in de biersoorten zit hierin dat er bovengistende-, ondergistende- en spontaan gistende bieren worden gebrouwen. Hierdoor ontstaat niet alleen een verschil in kleur maar vooral in smaak. Je hebt bittere bieren, zoete bieren, zure bieren en ook kruidige bieren die van een vrijwel witte kleur tot een haast zwarte kleur zijn.
Enkele biersoorten zijn bijv. pilsener, bokbier, trappistenbier, stout, ale enz. en zo zijn er zo'n 400 verschillende soorten wereldwijd.

Elk land heeft echter zijn eigen wet,/regelgeving en zo zal een Duits bier van een bepaalde soort dan toch weer anders smaken dan dezelfde soort in een ander land.
Dan heb ik het nog niet eens over de verschillende merken die elk land heeft. Ook het ene merk bier heeft een andere smaak al is het hetzelfde soort bier. Elke brouwerij heeft namelijk weer haar eigen ingrediënten en procedures.
amc