Waarom bewaar je witte wijn (meestal) in de koelkast en rode wijn (meestal) niet?

Toegevoegd na 9 minuten:
Wij bewaren rosé in de koelkast overigens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
22.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het mogelijk verkeerd doen, maar drink rode wijn altijd koel. Bewaar het in de koelkast. Smaakt mij prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, Rosé bewaren we ook in de koelkast :)

Het beste antwoord

Het hardnekkigste misverstand is dat rode wijn altijd op kamertemperatuur moet worden geserveerd. En onder kamertemperatuur verstaat men dan 20 a 21 graden. Dat is vrijwel altijd te warm!

Rode wijnen smaken doorgaans het beste op een temperatuur van 16 tot 18* C.

Er bestaat een toenemende tendens alle rode wijnen op keldertemperatuur te serveren. Als men de wijn in het glas schenkt en de gebruiker vindt ’m te koud, dan kan hij hem snel op de gewenste temperatuur brengen door de kelk even in de hand te houden. Andersom is dat moeilijker. Als de wijn te warm is kan men daar niets meer aan doen.

Schenkt men rode wijnen veelvuldig te warm, witte wijnen en rosé worden vaak te koud geserveerd. Dit geldt eveneens voor sherry.

Afhankelijk van het soort (hoe zoeter hoe kouder) voldoen de witte en rosé-wijnen het beste als ze tussen 8 en 12*C zijn.

Wijn koelen is simpel. Er bestaan 2 methoden.
In de eerste plaats die met de ijsemmer,
deze vult u met koud water en wat ijsblokjes.
Na een kwartier of een half uur is de wijn op de goede temperatuur. Wanneer u niet over een echte ijsemmer beschikt, geen nood, een gewone plastic emmer voldoet ook.

Natuurlijk kunt u ook de wijn in de koelkast koelen. U legt de wijn onder in de koelkast en laat hem een kwartier of drie liggen. Meestal is hij dan goed. Gebruik nooit een diepvriezer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kamertemperatuur is meestal: 18 graden.
"Kamertemperatuur" is een traditioneel begrip in de traditionele wijnwereld, en dus meestal de kamertemperatuur uit de tijd dat huizen nogal schaars verwarmd waren: 18 graden, zo ongeveer, in plaats van de 21 die we nu gewend zijn.

Andere antwoorden (5)

omdat rode wijn het lekkerste is op kamer temperatuur en witte wijn het lekkerste is als hij rond de 6 graden is.
dus hoort witte wijn in de koelkast en rode niet

Toegevoegd na 5 minuten:
Te koude rode wijn
Ook een ramp! Als je rode wijn te koud serveert, laten we zeggen koelkasttemperatuur, dan wordt hij doorgaans knalhard, doordat de tannines flink de overhand nemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Te warme witte wijn
Te warme witte wijn is helemaal een ramp! De frisheid is compleet verdwenen. Wat rest is een dikke logge smakeloze toestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat witte wijn (meestal) koud gedronken dient te worden. Rood op keldertemperatuur (+- 12 graden C)...

Toegevoegd na 26 minuten:
±
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met de temperatuur waarop de wijn gedronken dient te worden. Rode wijn drink je bij kamertemperatuur, witte wijn bij een graad of 6 (uitzonderingen daargelaten).
Overigens is daardoor witte wijn na opening langer houdbaar dan rode wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb in Spanje diverse malen gekoelde (koude) rode wijn bij de lunch geserveerd gekregen,smaakte wonderbaarlijk goed.
Misschien ligt het ook aan de wijnsoort. Witte wijn en rosé smaken gekoeld altijd lekkerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt inderdaad aan de wijnsoort. Lichte fruitige rode wijnen kunnen gekoeld heel smakelijk zijn, zwaardere kruidige/houtige rode wijnen niet.
dit hangt af van het karakter van de wijn en hoewel meestal de witte koel worden gedronken (geserfeert want menig wit wijntje verdwijnt als lauwe thee , zeker aan het eind van de avond)zijn er witte die op kamertemaratuur worden geserveert en zijn er ook rode die worden gekoeld, rosé zal ik altijd koelen.