Zal in de 'vers' geperste sappen van de supermarkten iets van conserveermiddel zitten?

Ik dronk vanmiddag uit een flesje vers geperst sinaasappel kiwi van de albert heijn, maar bedacht me dat als ik gewoon een stuk fruit schil een tijdje later de kleur verandert. Waarom is dit niet na openen bij de sapjes in flesjes?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
3.7K
Castle
7 jaar geleden
Dit is wel interessant:
http://www.vitansa.eu/blog/sappen-versus-concentraat/27
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon in de ingredientenlijst kijken of er conserveermiddel in zit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van de link van Castle: De verse sappen zijn beperkt,tot zeer beperkt houdbaar. Ook moet worden gelet op de ingrediënten,want sommige vers uitgeperste sapjes bevatten toch nog een conserveermiddel om het nét even wat langer houdbaar te houden. Dus idd op de verpakking loeren, daar moet het op staan als het erin zit dmv toevoeging.

Het beste antwoord

Het versgeperste sinaasappel-kiwisap bestaat voor 100% uit vruchtensap (80% sinaasappel, 20% kiwi). Je kunt ervan uitgaan dat als iets niet genoemd wordt bij de ingrediënten, het er ook echt niet in zit. Dit sap bevat dus geen toegevoegde conserveringsmiddelen. Wel bevat het vitamine C, wat in dit geval een natuurlijk conserveringsmiddel is.

Andere vruchtensappen worden wel eens gepasteuriseerd om ze langer houdbaar te maken. Dit specifieke sap is slechts twee dagen houdbaar, dus dat zal hier niet gebeurd zijn.
bamibal
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je zelf geschild fruit laat liggen is het de zuurstof uit de lucht die hierop inwerkt.
Die flesjes zijn luchtdicht, en afgevuld met stikstof. Een inert gas.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zitten meer conserveringsmiddelen in dan enkel stikstof, mogelijk zelfs kleurstoffen.
Ja.

Het rare is dat ook een flesje met vruchtensap dat twintig jaar geleden is uitgeperst de naam vers geperst mag dragen, als het sap van de vrucht maar binnen redelijke tijd het flesje ingaat.

Vers geperst heeft dus eigenlijk geen inhoud, is wel de tegenhanger van de andere vruchtensappen die na persen ingedikt worden, verscheept worden en dan in een bottelarij weer verdund wordt met water.

Echt versgeperst heb je alleen als je het zelf uitperst.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er moeten dus conserveringsmiddelen gebruikt worden voor de houdbaarheid van de drank te garanderen.