Kun je een koffie drinken leren lekker vinden?

Ik luste nooit koffie. Ik besloot een keer een dubbele espresso te drinken met veel suiker omdat ik het gezellig vond en nu een paar koppen koffie en weken later vind ik het lekker. Hoe kan dit? P.s. Hetzelfde had ik ooit ook met bier trouwens..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5.1K

Het beste antwoord

Koffie is gewoon niet lekker :) daarom doen we er vanalles in om het lekker te maken, zoals suiker en melk.
Ben je daar aan gewend dan vind je het ook lekker, dan gaan we weer iets weglaten, zoals de melk of de suiker, na een paar dagen vinden we dat ook lekker.
Kortom je went aan de smaak en gaat die dan pas lekker vinden. Ik drink sloten zwarte koffie, maar begon ook met koffie met suiker en melk , maar omdat je als je veel koffie drinkt dan ook veel suiker binnen krijgt stop je daar op een gegeven moment mee. Na een paar dagen wil je niet anders meer.
met bier is het hetzelfde, je eerste pilsje is echt niet lekker ook je eerste sigaret niet, maar even doorzetten en het is wél lekker.
Het is dus de gewenning die het lekker maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord +

Andere antwoorden (13)

Ik denk gewoon dat het een kwestie is van bepaalde smaken leren kennen/herkennen.
Hoe jonger je begint met veel verschillende dingen te eten en te drinken. Hoe meer je smaakpapillen worden ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gebleken! Proefondervindelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt pas weten of je iets lekker vindt...als je het geproefd hebt.
En het kan zomaar zijn...dat je vroeger iets niet lekker vond en nu wel. Of vroeger iets lekker vond en nu niet meer. Het kan allemaal...een mens veranderd door zijn leven heen van het een naar het ander. Ook smaak ...van eten, meubels tot partner of auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is hetzelfde als met sommige drankjes die je van je huisarts krijgt, je vind het niets en op het moment dat je ze net minder vies begint te vinden moet je stoppen.

Ik hield absoluut niet van koffie en ben destijds begonnen met suiker en melk met een beetje koffie (lichtelijk overdreven, maar ik had er wel heel veel melk en suiker in) en dan langzaam afbouwen.
Het helemaal zwart drinken is ontstaan uit luiheid in mijn studententijd, ik zat in mijn studenthuis op mijn kamertje, had een pot koffie meegenomen, maar de suiker en melk stonden nog beneden (twee trappen)... Tja, dan maar zwart.

Momenteel probeer ik af te bouwen, ik drink iets teveel zwarte koffie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, koffie is bij uitstek iets dat je moet 'leren lusten'. Net als alcohol, uitgesproken smaken en sterke kruiden.
Wij vinden dat gek, maar voor kinderen bijvoorbeeld is het de normaalste zaak van de wereld. Die lusten aanvankelijk niks (behalve zoet) en moeten stapje voor stapje, hapje voor hapje leren om 'alles' te lusten.

Maar wat je kinderen ook aanbiedt, na een keer of drie, vier, vijf hooguit, vinden ze alles lekker.

De smaken die we als volwassene nog moeten leren waarderen, zijn vaak uitgesproken bittere smaken waar de overgevoelige smaakpapillen van kinderen vaak nog niet aan toe zijn. Koffie en bier, maar ook witlof of grapefruit zijn daarvan duidelijke voorbeelden. En BEN je eenmaal aan die smaak gewend, dan ga je ze vaak juist heel lekker vinden. Waarom dat is, welk mechanisme daarachter zit is niet helemaal duidelijk. Waarom we dingen in eerste instantie NIET lekker vinden, weten we wel : bittere of sterke smaken kunnen giftig zijn, dus daar is ons lichaam in eerste instantie voorzichtig mee.

De sociale context en de associaties met dergelijke uitgesproken smaken speelt overigens ook een grote rol. Wie altijd onder gezellige koffie- bier- of wijndrinkers is, zal die gezelligheid met de smaak gaan associeren en deze steeds meer gaan waarderen,. Er speelt dus ook een psychische factor mee, zodra de lichamelijke 'blokkade' is overwonnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens is smaak ook iets dat je bewust moet ontwikkelen. Je moet bepaalde nuances leren onderscheiden, verschillende tonen leren proeven en herkennen, er moeten blijkbaar bepaalde 'paden' in je hersenen voor worden aangelegd, en zo ontwikkel je je smaak steeds verder. Niet alleen je smaak voor eten trouwens ; ook je smaak voor kunst, voor muziek, voor humor en stijl en dergelijke ontwikkel je op vergelijkbare manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fraai hoor. Had ik een heel antwoord in mijn hoofd, hoeft het niet meer, want jij hebt alles al gezegd.
Plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...sorry......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, mooi verwoord. Ik had het ook me reggae muziek inderdaad en veel meer dingen. Ik begrijp weer een beetje meer van mezelf, dank je wel.
Ligt eraan welke koffie je drinkt. Er zijn veel soorten koffie! Er is een wereld van verschil tussen bv Senseo en een goedgemaakte espresso! Ik vind Senseo dus echt niet lekker! Maar een goed gemaakte espresso smaakt als een bonbonnetje. Ik weet inmiddels hoe je goede espresso moet maken, want dat wist ik eerst ook niet. Ook tussen de ene en andere espresso zit een wereld van verschil. Wil je weten hoe je goede espresso kunt maken? Kijk dan op www.koffiekwaliteit.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pure smaak gewenning. Als kind vinden we zoet voornamelijk lekker en dan het liefst in de rode kleuren.
Koffie is van nature een bittere smaak. Door suiker toe te voegen en eventueel melk kom je wat dichter bijelkaar met je smaak. Als je daar dan aan gewend bent is ook en volgende stap zo genomen. Uiteindelijk den je zo aan de smaak gewend dat je het zelfs gaat waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan.
Zie hier voor een verhaal over hoe dat kan gaan.
http://www.goeievraag.nl/vraag/koffie-drinken-leren-lekker-vinden.59039#352273
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koffie is een smaak waar je even aan moet wennen. En dus leer je het drinken. Veel meer mensen hebben hetzelfde, maar als je het eenmaal lekker vindt, dan blijf je dat ook vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vrouw komt van de Balkan. Toen ze hier pas woonde, lustte ze nix, behalve wat haar moeder had gemaakt. Nu is het eigenlijk andersom. Onze kinderen: precies hetzelfde, tien keer iets voorschotelen, en ze smullen ervan.

Conclusie: aan smaak moet je wennen, je moet het leren waarderen. En koffie en bier zijn 'extreme' smaken, dus daarvoor geldt dat in het kwadraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee
En ik vind koffie alvast niet lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan vooral smorgens heel vroeg smaakt het het lekkerst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer mijn hele leven (65+) al koffie, en ik vind het nog steeds niet lekker. Er zijn dus heus wel smaken die je nooit leert waarderen.
Geef mij maar een kop thee...! Of twee! Of drie!