Binnen enkele minuten is reeds alcohol in je bloed te meten, als je sterkedrank drinkt en het flink door je mond spoelt. Alcohol kan zeer goed worden opgenomen via de mond- en keelslijmvliezen; vandaar dat een borrel bij flinke verkoudheid direct (tijdelijk) verlichting brengt [nota bene: ik beveel dit niet aan en raad het niet af, hiervoor raadpleeg je een arts].
Drink je wijn of bier dan gaat het iets langzamer: een aantal minuten tot een kwartier.

Toegevoegd na 4 minuten:
Drink je alcohol als je maag al vol is (met eten, bijv. een afzakkertje na de maaltijd) dan mengt die zich in de maag en wordt veel langzamer opgenomen, dan wanneer je alcohol drinkt op een nuchtere maag. In het laatste gevall kun je het na enkele minuten al meten

Overigens wordt de hoogste alcoholwaarde in het bloed (vooral als men veel drinkt) pas geruime tijd, soms uren nadat men met drinken is gestopt, bereikt. Dit wil dus zeggen dat als je bij voorbeeld 10 borrelglaasjes rum zou drinken in (laten we zeggen) twee uur, je daarna, ook zonder dat je drinkt, nog duidelijk meer 'onder invloed' raakt. De eerste alcohol komt weliswaar al snel in je bloed maar dit gaat nog een tijd door, er is een groot na-ijl-effect. De hoeveelheid alcohol in je bloed begint pas af te nemen op het moment dat jelever de alcohol sneller afbreekt dan je slijmvliezen en darmen alcohol in het bloed brengen. en dit ' kantelpunt' wordt zeker bij veel drinken pas na enkele uren bereikt. Vandaar dat na een avond stevig zuipen, iemand de volgende ochtend nog merkbaar dronken kan zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1 glas alcohol is door je lever verwerkt in 1,5 uur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat is de tijd dat het uit je bloed is. Kreeg ik bij de theorie voor het rijbewijs. Dan kan je dus uitrekenen wanneer je weer een promillage van 0% hebt. Ik weet niet of Superklieki dat bedoeld.
- is niet van mij