Welke invloed heeft groene thee op je darmen?

Als het invloed heeft, in welke mate is dat merkbaar? Hoeveel kopjes thee zou je per dag moeten drinken om het effect te veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
13.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
ik denk dat gezond eten, stress verminderen, voldoende bewegen en voldoende slapen meer effect gaat hebben dan een kopje thee.
Als het al effect heeft is het volgens mij minimaal.
Erna55
8 jaar geleden
Waar heb je last van ?
Welk effect wil je bereiken ?

Antwoorden (1)

Er wordt geclaimd dat groene thee de opname van voedsel in de darmen beperkt en de verbranding van vet bevordert. Dit zou komen omdat groene thee een bepaald type van flavenoïden bevat dat de opname van glucose en lipiden remt en zodoende gunstig uitwerkt op het lichaamsgewicht en de bloedsuikerspiegel.
Thee bevat een grote hoeveeheid interessante stoffen waaronder cafeïne (bij thee theïne genoemd)theanine (heeft net als cafeïne een opwekkend effect)en EGCG en vooral aan deze stof worden vaak gezondheidseffecten toegeschreven. Groene thee zou hiervan veel bevatten en daarom ook gezond zijn.

Met name EGCG wordt al sinds de jaren 80 vorige eeuw onderzocht. Vooral omdat hieraan een vermoede goede werking tegen kanker heerst, maar omdat het ook een goede invloed op o.a. hart-en vaatziekten en diabetes zou hebben. Er is inmiddels gebleken dat EGCG slecht in de darmen wordt opgenomen en snel weer wordt afgebroken. Je zou zo'n 100 koppen thee moeten drinken om er daadwerkelijk baat van te hebben en dit is natuurlijk niet raadzaam vanwege vooral het cafeïne teveel.
Daarom is het nodig om polyethyleenglycol toe te voegen omdat dit ervoor zorgt dat ECGC langer in de darm blijft en hierdoor de absorptie van glucose langere tijd geremd blijft.

Tests met cellen en muizen hebben uitgewezen dat de resultaten bij hen goed waren maar....de muizen kregen grotere hoeveelheden EGCG geïnjecteerd die waren gebonden met polyethyleenglycol en dat betekent dus niet dat het een bewezen gezondheidsclaim is bij mensen, omdat wij deze concentraties in deze vorm nooit zouden halen bij gewone consumptie.

Inmiddels is er uitgebreid wetenchappelijk onderzoek naar groene thee gedaan waaruit bleek dat groene thee per definitie niet gezonder is dan gewone gefermenteerde thee. Lees maar eens door;
http://gezondheidsraad.nl/sites/default/files/ocr_thee_2015.pdf
amc