Wat betekent M14 of M15 op een bierglas?

Terwijl ik aan het opruimen was merkte ik op dat op één bierglas M14 staat en op een ander M15. Wat wil dit zeggen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het glas met M15 is wel dikker dan dat met M14.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
12K

Antwoorden (1)

M14 en M15 staan voor het jaar waarin de CE-markering is aangebracht op het glas.
M14 en M15 staan dus voor 2014 en 2015.
Een CE-markering ("Conformité Européenne") betekent dat het glas voldoet aan de Europese eisen die aan (bier)glazen gesteld worden.

Het nummer bij de CE-markering is het registratienummer van het bedrijf dat de glazen gecertificeerd heeft.
In dit geval 0112 en 0126: deze horen bij certificeerder Pitney Bowes.

Toegevoegd na 1 uur:
Wellicht is het glas met M15 wat dikker omdat het door Ritzenhoff gemaakt is en het andere door Arc.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ en typisch voor de UK met al hun oergezellige pubs
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas zijn het maar halve pints ;-)