Is een shotje dropshot eigenlijk een halve shot?

Normaal gesproken is een shot toch een sterke drank (40% alcohol, 2cl)?
Als ik hetzelfde shotglaasje (bijv. 2cl) dropshot schenk komt dat dat overeen met een half standaardglas? je kan verschillende dranken als shot drinken, hoe weet je of het drankje wat je schenkt ook daadwerkelijk overeenkomt met op 1 alcoholconsumptie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
5.2K

Antwoorden (1)

Er zijn twee varianten van dropshot. Een met 20% alcoholpercentage, en die mag alleen in slijterijen worden verkocht. En een met 14,9% die je ook in een supermarkt aan kunt schaffen. Het drankje wordt meestal uit een shotglas gedronken, en dat heeft een volume van 50 milliliter.

De verdeling over de soorten glazen is erop gebaseerd dat je met de inhoud van een standaardglas circa 10 gram pure alcohol binnen krijgt. Met een dropshot uit de slijterij wordt het precies 10 gram, en met eentje uit de supermarkt bijna 7½ gram.

Dus nee, het is geen halve shot maar een gewoon een hele of driekwart.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
50ml is zo'n mini glaasje is toch toch wel erg veel? Dat is een halve glas wijn.. Als je een shot whisky inschenkt zijn het dan 2 standaardglazen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je drank drinkt uit het glas waarvoor het bedoeld is, krijg je ongeveer 10 gram pure alcohol binnen.
Whiskey hoort niet in een shotglas maar in een whiskeyglas. Hoeveel er in een whiskeyglas gaat verschilt per locatie zoals je hier http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?t=2312 kan zien. Dus: nee, als je een shot whiskey inschenkt zijn het niet per definitie 2 standaardporties. Maar het komt er wel in de buurt.