waarom word ik van zwaardere alcohol niet dronken en lichtere wel?

Als ik 2 glaasjes whiskey (40%) drink, ben ik alleen licht in mn hoofd en warm gevoel.
Drink ik 2 glaasjes Port (19%), dan ben ik al aardig dronken, schommelen, vreemd praten etc.

Hoe kan dit? Ik drink dan zelfde hoeveelheid.
Je word toch normaalgesproken toch meer dronken van zwaardere dranken?
(natuurlijk doe ik dit niet elke dag ;) )

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
10.8K
Reddie
8 jaar geleden
Als je de drank uit de "juiste" glaasjes drinkt, krijg je bij elk glas precies dezelfde hoeveelheid alcohol binnen. Namelijk 10 gram.
Sterke drank drink je uit kleinere glaasjes dan lichte drank.
Wellicht drink je port uit een wijnglas, en krijg je 15g alcohol per glas binnen.
Verder wordt je gevoel heel erg beïnvloed door de andere stoffen die er in zitten. Wijn slaat veel sterker aan dan bier. En port is hier helemaal berucht om.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is het beste antwoord, Reddie ; moet je het wel als antwoord plaatsen :lol:
+
Reddie
8 jaar geleden
@Marleen, dank je voor je lol-ige plus.

Het beste antwoord

Elke alcoholhoudende drank heeft zijn eigen glaasje. Elk glaasje heeft een eigen inhoud. Het alcoholpercentage verschilt ook per drank. Zo zal een glas bier een inhoud hebben van 250 ml. en een glaasje port in het juiste glas, 60 ml. Een glas sterke drank zoals whiskey of jenever heeft een inhoud van 35 ml. Bij whiskey kan dit natuurlijk schommelen omdat het in een tumbler wordt geschonken en ook bij cognac natuurlijk, maar we gaan uit van een borrelglaasje.

Ook al heeft een sterk alcoholische drank een hoger percentage alcohol, zal een gevuld bierglas (bier met 5% alc. percentage) van 250 ml. 12,5 ml. alcohol bevatten, dit is zo'n 10 gr. alcohol en een glaasje port van 60 ml.( alc.percentage 20%) bevat dan 12 ml. alcohol, dit is dan zo'n 9,6 gr. alcohol. Een borrelglas whiskey (alc. percentage 35%) in het whiskeyglas uitgegoten, zal dan 12,25 ml/9,8 gr. alcohol bevatten. Zoals je ziet bevat elk glas dus vrijwel dezelfde alcoholinhoud, ondanks de verschillende sterktes in alcohol. Het bloedalcoholgehalte, wordt gemeten in promillage en wordt bij jou een promillage gemeten van 0,5 betekent dit dat 1 cc. van jouw bloed, een halve mg. alcohol bevat. Dit zijn 1-3 glazen alcohol binnen een uur gedronken. Uiteraard wel de standaardglazen die bij de dranksoort horen. Een breezer wordt overigens als 1½ glas gezien.

Het is dus niet gezegd dat je van whiskey eerder dronken bent dan van port, mits je het uit het juiste glas drinkt. Het aantal grammen alcohol is per glas immers hetzelfde.

Wat wel van invloed kan zijn is uiteraard per persoon verschillend. Ben je slank dan zal alcohol eerder aanslaan dan bij een dik persoon, omdat de laatste meer lichaamsvocht bezit. Heb je een goed gevulde maag met het liefst een vettige inhoud, dan duurt het ook langer voor je dronken wordt. Het ligt er ook aan in wat voor stemming je verkeert. Ben je moe, depressief of juist vrolijk, dan wordt deze stemming ook door alcohol versterkt. Drink je om eens dronken te worden, dan zal je je ook eerder overgeven aan de drank. Heb je een medicijn ingenomen, dan zal ook dit invloed hebben op het effect van alcohol.

Misschien was je wel meer moe op het moment dat je de port dronk en tijdens het drinken van whiskey had je misschien beter gegeten of vetter? Dit kan wél van invloed zijn op het effect wat alcohol geeft. Het wil dus niet zeggen dat je altijd eerder dronken wordt van port dan van whiskey. Dit kan zomaar een keer andersom ook zijn. Het ligt aan de omstandigheden.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alcohol is alcohol, je wordt van alle alcoholbevattende drank uiteindelijk dronken.
Het heeft waarschijnlijk te maken met de grootte van de glazen, het tijdstip (lege maag) en het tempo van innemen. Als je whisky langzaam drinkt bijv. 1 per uur en port veel sneller, dan maakt dat een groot verschil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de vraagsteller drinkt dezelfde hoeveelheden. In dit geval kan het dus niet te maken hebben met de grootte van de glazen.
Wel met de drinksnelheid zoals je schrijft
Als je de drank uit de "juiste" glaasjes drinkt, krijg je bij elk glas precies dezelfde hoeveelheid alcohol binnen. Namelijk 10 gram.
Sterke drank drink je uit kleinere glaasjes dan lichte drank.
Wellicht drink je port uit een wijnglas, en krijg je 15g alcohol per glas binnen.
Verder wordt je gevoel heel erg beïnvloed door de andere stoffen die er in zitten. Wijn slaat veel sterker aan dan bier. En port is hier helemaal berucht om.