Hoe komt tanine in rode wijn terecht?

Omdat ik een vrij heftige maagzuur aanval krijg na het drinken van rode wijn blijkt dat dit zeer waarschijnlijk door de tanine komt. Alleen zit dit dan in de blauwe druif ofzo? Of hoe komt de tanine in de rode wijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van die Tanine krijg ik de volgende barstende hoofdpijn. En dan heb ik maar 1 glas gedronken.

Het beste antwoord

Hoe tannine in rode wijn komt, is je nu inmiddels wel duidelijk. Je zou eens kunnen proberen om wijn te drinken die geen (of nauwelijks) sulfiet bevat. Dit kan ook een veroorzaker zijn van van dit soort klachten. Ik las ook al dat iemand hoofdpijn kreeg na het drinken van al 1 glas wijn, waarschijnlijk heeft ook dit met Sulfiet te maken i.p.v tannine.
Sulfiet zit bijna nooit in biologische wijnen. Er zijn tegenwoordig hele goede biologische wijnen verkrijgbaar ondanks dat ze lang een suf imago hebben gehad. Als je het eens uit zou willen proberen, zou je eens een wijn moeten kopen die amper tannine bevat, zoals een Bardolino. Daarbij zou je een goede biologische wijn kunnen aanschaffen zoals een Valpolicella classico en daarna kijken waar je het beste (of slechtste) op reageert.
Moet je ze natuurlijk niet tegelijk op een avond meester maken!
N.B als je wil weten hoe pure tannine smaakt, moet je maar eens een druivenpit kapot bijten, hardstikke bitter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tannine wordt ook in bier gestopt dat bestemd is voor de export. Dit wordt toegevoegd om de troebeling tegen te gaan, waardoor de houdbaarheidsdatum opgeschroefd kan worden. Dit zal dus ook wel bij andere produkten, zoals wijn, gedaan worden. Dat gebeurt dus tijdens het produktieproces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wijn moet rijpen. Te jonge wijn is namelijk te wrang om te drinken. Tanine, een stof die vooral in de druivenschil voorkomt, veroorzaakt deze bittere smaak. Alleen de tijd kan dat verhelpen. Echter, liggende wijn is vastgelegd kapitaal en kost dus geld

Je kunt de druiven heel laten in plaats van ze te persen. De gisting vindt dan vooral in de druif plaats. Het levert zo een bouqueteuse, jong drinkbare wijn op zonder veel tanine. Deze methode kent wel haar keerzijde, het komt namelijk de houdbaarheid niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tanine is niet iets dat wordt toegevoegd aan een wijn. Taninen zitten in de schillen, pitjes en steeltjes van de druiven. Wanneer deze worden geperst tijdens de gisting komen de tanninen in de wijn.

Tannine bevorderd de houdbaarheid van de wijn, als je er niet goed tegen kan, kan je het beste jonge rode wijnen drinken, die hebben vaak minder tannine dan wijnen die al een tijd hebben gerijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tannine komt voor in schillen, pitjes en steeltjes van druiven. Het zit vooral in rode wijn omdat bij de bereiding van rode wijn de schillen worden meegegist voor de kleur en de smaak. Ook komt het in de wijn via het eiken vat waarin de wijn gerijpt wordt.

Tannine bevordert de houdbaarheid van de wijn maar heeft een wrange smaak. Die smaak verdwijnt langzaam bij het ouder worden van de wijn.

Bij de productie van witte wijn worden de schillen van de druiven niet gebruikt. Witte wijn bevat dan ook geen tannine en is juist daardoor minder lang houdbaar.

Omdat de trend is de wijn steeds jonger te gaan drinken, probeert men bij de wijnbereiding het tanninegehalte te beperken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil tussen rode en witte wijn zit hem niet perse in de kleur van de druiven, maar in het feit , als er blauwe druivenradssen gebruikt wordenen dat deze rassen ook direct geperst worden, zodat de schil geen kleurstof kan afgeven. De gisting vindt plaats zonder schillen of pitten.
Bij rode wijn worden schillen en pitten meeverwerkt. In die schillen en pitten zit tanine.
Rosé krijgt zijn kleur doordat de schil van de blauwe druif minder lang bij het sap blijft dan bij de bereiding van rode wijn. In vooral de niet-Europese wijnlanden wordt rosé tegenwoordig vooral verkregen door rode en witte wijn achteraf te mengen.
Dus als je niet tegen tanine kan, kun je het beste witte wijn drinken.