wij hebben een paar flessen oude wijn? Waar kan je de houdbaarheidsdata van wijn zien? Een fles heb ik geproefd en is niet te drinken!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
17.2K

Antwoorden (7)

De datum die op de fles staat, daar kun je nog hooguit twee jaar bij optellen. Langer bewaren is vaak niet bedoelt voor de wijn die je in de supermarkt koopt.

Alleen sommige wijnen zijn bedoeld om opgelegd te worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://wijn.nl/site/wetenswaardigheden_over_wijn/Auto_Wijn_bewaren.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het etiket van een beetje redelijke wijn staat een jaartal, Voor de meeste van deze witte wijnen geldt een uiterste gebruiksdatum van ong.. 3 jaar mits koel bewaard. Voor enkele soorten kan een langere datum gelden.
Voor rode wijnen geldt een gemiddelde datum van 5 jaar, ook afhankelijk van de bewaarcondities, tevens met uitzonderingen voor de betere soorten.
Staat er geen jaartal, is dit vaak een mix van verschillende wijnen uit diverse landen, die wel binnen 1,5 jaar gedronken moeten zijn.
Ook het alcohol percentage is van belang.Wijn met 14% alc. kan langer goed blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zo goed als iedere fles staat het productiejaar. Als je deze fles in de supermarkt koopt,is ie nog een jaar of 3 te drinken. Als je een duurdere wijn koopt(dus niet bij de supermarkt) zal je denk ik wel verteld worden,hoelang deze wijn nog houdbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige wijnen kan je niet langer dan 1 jaar bewaren, maar er zijn ook wijnen die je wel 30 jaar kan bewaren. Het ligt aan de wijn.

Ga geen fles oude wijn opentrekken en dan direct opdrinken. Deze wijn moet overgeschonken worden. Laat het laatste restje in de fles zitten. En laat de wijn urenlang luchten. Dan kan het best nog lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stuur mij de naam van de wijn, de streek van afkomst en het jaartal en ik zeg je of je hem blijvend kunt bewaren als curiositeit of dat hij nog drinkbaar is en wanneer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de eerste plaats staat er op heel oude wijn geen tht datum, die bestond vroeger niet.
op de tweede plaats , als er nu een voc schip wordt gevonden met vaten wijn er in, staat de keuring dienst de verkoop van deze wijn gewoon toe, hoe oud de wijn ook is, ze staan zelfs als eerste inde rij om te proeven en roepen dan hoe lekker de wijn is.
dus je moet de fles openen, decanderen, laten ademen en dan zelf proeven.
smaakt de wijn dan drink je deze op en smaakt de wijn niet dan giet je deze in de gootsteen.

proost
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon opentrekken even laten "ademen" en proeven zou ik zeggen.
Smaakt hij als azijn dan is hij rijp voor het afvoerputje.