Kan je ook dronken worden als je denkt dat je alcohol binnenkrijgt?

bijv. je drinkt malt bier terwijl je denkt dat je gewone bier drinkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
5.6K

Het beste antwoord

Het klinkt onmogelijk maar toch is het waar! Bierbrouwerij Bavaria nam de proef op de som en nodigde 90 mensen uit om te komen drinken en feesten, tijdens de finale van het WK-21. Zonder dat de feestvierders het wisten kregen ze alcoholvrij bier te drinken. Normaal gesproken wordt je niet dronken van bier zonder alcohol, maar toch waren er lallende jongens en strompelende meisjes te zien, nadat ze flink wat glazen hadden gedronken. Dit is wat je noemt het placebo effect.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ja, dat noemen ze het placebo effect

http://nl.wikipedia.org/wiki/Placebo_(middel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent me voor met het antwoord. Helaas voor mij, maar toch een +1 voor jou.
Nou een vriend van mij die doet soms wel eens nep dronken. dan loopt die moeilijk als de hele groep bij hem is en als je dan alleen met hem bent is die weer normaal. Ik weet het niet misschien voor de show wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag!

Placebo-effect met alcohol.....mmmm
Als het met geneesmiddelen gaat, zou ik denken dat het met alcohol ook moet gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heb ik met alcoholvrij bier.
Daar raak ik enigzins aangeschiten van.
Het lichaam denkt: " er komt bier aan" en anticipeert daar op.

Toegevoegd na 28 seconden:
aangeschiten=aangeschoten " hik"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
santé!
Voor zover ik weet kan je inderdaad dronken worden. Maar dat is dan dronken in je hersenen. Dit is niet dronken door alcohol in je bloed, en dus eigenlijk niet echt dronken maar meer een waanbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan b.v. in een groep mensen, terwijl jij malt drinkt en iedereen alcohol, euforisch worden, dwz. helemaal vrolijk worden, onder invloed van de stemming in de groep. Niemand ziet dan dat het niet door de malt komt, maar door het feit dat je net doet of het alcohol is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier op GV staat een goed antwoord op wat dronkenschap is en hoe dat ontstaat.

http://www.goeievraag.nl/vraag/dronken-alcohol.26570

Dat effect krijg je niet als je geen alcohol drinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb vaker gehoord dat dat t geval was.de placebo-kater blijft wel weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mensen dronken kunnen worden van geluk of verdriet, kunnen ze dat vast ook van maltbier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit alleen maar werkt als iedereen om je heen ook dronken is of doet.
Het heeft hier zijdelings mee te maken, maar het volgende werkt misschien met alcoholvrij bier ook wel een beetje zo.

Ik reageer nogal heftig op koffie, ga een beetje ervan stuiteren. Maar vind het wel erg lekker, dus probeerde ik een keer de caffeine-vrije. Dit had nagenoeg hetzelfde effect als caffeine-koffie.

Het leek net of mijn lichaam door de smaak en de overige stoffen voor de gek werd gehouden. Het kan me voorstellen dat dit effect weg-ebt na verloop van tijd, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Wiet roken of eten gaf ook pas na 2 keer effect bij mij. Alcohol werkte de eerste keer juist heel sterk en de werking is afgenomen. Gewenning.

Alles bij elkaar denk ik dat alcohol-vrij bier (zonder dat je het weet) wel enig effect heeft. Het lichaam herkent de overige stoffen, de smaak is 'gelijk' aan bier en de geest denkt dat er alcohol in zit, maar je zal er zeker niet ladderzat van kunnen worden, omdat je lichaam daar toch echt alcohol voor 'nodig' heeft.