waarom gaat je biertje keihard schuimen als je er met n ander flesje bovenop tikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/schuimt-bier-flesje-ander-flesje.924

Het beste antwoord

Door de tik wil het bier uit het onderste flesje naar boven de hals instromen. Dit gaat niet omdat er dan een vacuüm boven de bodem zou ontstaan. De onderdruk ontstaat dus door het hele biertje heen en bij onderdruk komt het geabsorbeerde koolzuurgas vrij. Als de schok voorbij is gaat de koolzuur niet terug de vloeistof in maar kiest de weg van de minste weerstand en dat is de fles uit, met medeneming van een flink deel van het bier.

Toegevoegd na 24 minuten:
Door de tik gaat het onderste flesje omlaag, het bier wil t.g.v. de traagheid op dezelfde plaats blijven, dus stijgen t.o.v. het flesje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet dat als je een blikje cola schudt en er daarna 1 of 2 keer met je vinger tegen tikt, je het blikje kan openen zonder dat de cola eruit spuit.
Dit komt omdat door het tikken de koolzuurbelletjes van de wanden van het blikje loskomen en zich ophopen boven het vloeistofoppervlak. Je hoort dan ook duidelijk het ontsnappen van koolzuurgas bij het openen van het blikje, maar de vloeistof zal er niet uitkomen.
Ik denk dat de oplossing voor het bier in dezelfde richting moet worden gezocht. Door een trilling veroorzaakt door het tegen elkaar tikken van de flesjes komen de 'luchtbelletjes' van de wand van het flesje los, maar daar het flesje reeds open is, schuimt het over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed verhaal, maar dan zou het ook moeten schuimen als je met de flesjes tegen eljaar tikt. en dan gebeurt t dus niet
Ik denk dat je dat misschien kan verklaren door de dikte van het glas. De bodem van een flesje bestaat uit dikker glas dan de wanden en de flessenhals. Door bovenaan te tikken verplaatsen de trillingen zich makkelijker door het flesje tot de bodem. Door beneden te tikken moeten de trillingen zich door veel meer glas verplaatsen waardoor ze sneller 'uitdoven'.Als je hard genoeg zou tikken zou dat ook overschuimen. Net zoals wanneer je het flesje hard op tafel zou slaan. Als je een tik geeft tegen het flesje dan ontstaat er een schokgolf (trilling)in de vloeistof die dus de koolstofdioxide de mogelijkheid geeft om te ontsnappen. Die trilling zorgt er dus voor dat die reaktie plaats vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit werd trouwens 2 jaren geleden als beste antwoord gekozen:

Dit heeft te maken met de schokgolf die door de tik wordt veroorzaakt. De schokgolf plant zich razendsnel door de vloeistof voort. Doordat er plaatselijk, in de tweede helft van de golf, een onderdruk optreedt ten opzichte van de verdichting die eerst langskomt, vormen zich heel snel heel veel belletjes in het bier. Net als de gewone belletjes in het bier, maar dan in een versneld tempo. Dit is te zien als schuim dat zich snel omhoog trekt in je flesje.

Bron:
delta.tudelft.nl/nl/archief/artikel/waarom-daarom/...