Druivenmost is niets anders dan druivensap: uitgeperste druiven. Bij reformwinkels verkopen ze druivensap waaraan niets is toegevoegd en bij grote supermarkten kun je het ook vast wel krijgen, bij de reformafdeling.

Bij Turkse winkels verkopen ze pekmez, dit is geconcentreerde druivenmost: het sap van de uitgeperste druiven wordt gekookt, er verdampt daarbij erg veel water en je houdt een druiven(most)stroop over. Dat zou je afhankelijk van wat je wilt, ook kunnen gebruiken.

let er wel op dat er geen conserveermiddelen aan zijn toegevoegd. Wanneer je de most wilt kopen om wijn te maken wordt dit wel een ietwat dure liefhebberij, maar je kunt druivensap zonder toevoegingen goed gebruiken om wijn van te maken. Ik vermeld dit omdat het woord most typisch verbonden is met het wijn maken.

Willem