Wat is er gebeurd met joy frisdrank?

Is het nog verkrijgbaar, zo ja, waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
7.2K

Het beste antwoord

In maart 1969 verkochten de eigenaars hun complete bedrijf (drankengroothandel, frisdrankenfabriek, distilleerderij en slijterij) aan Heineken. Kort daarop werd de productie van Joy-vruchtenlimonades gestaakt, werd de frisdrankenfabriek
gesloten en werd het emballagepark (flessen en kratten) vernietigd. Het merk Joy werd overgeheveld naar de portfolio van Heinekens frisdrankenproductiebedrijf Vrumona N.V. in Bunnik. Omdat Vrumona al beschikte over een ijzersterk eigen
vruchtenlimonademerk (SiSi) was voor Joy niet meer dan een bijrol weggelegd. Feitelijk werd het merk Joy door Vrumona ‘slapend’ gehouden en alleen ‘gewekt’ als de marktomstandigheden daarom vroegen.
Toen begin jaren zeventig alle grote frisdrankfabrikanten met literflessen sinasdrank begonnen te prijsstunten, wenstte Vrumona het merk SiSi hieraan niet op te offeren maar werd Joy als discountmerk naar voren geschoven. In 1982 herhaalde Vrumona die truc, maar was de vernedering voor Joy zo mogelijk nog groter. Warenwettelijk gesproken was Joy in 1982 niet eens meer een vruchtenlimonade. Omdat in de receptuur minder dan 10% sinaasappelsap was verwerkt, kon Joy niet langer als ‘sinas’ worden aangeprezen maar moest het worden aangeduid als ‘limonade met sinaasappelextract’. En zo eindigde Joy – qua verpakking één van de opvallendste sinasdranken die Nederland ooit heeft gekend – als een tamelijk non-descript discountartikel.
In 2004 besloot Vrumona het merk Joy, dat inmiddels al twintig jaar in slapende toestand verkeerde, opnieuw tot leven te wekken. Dat gebeurde ten behoeve van de introductie van een nieuwe ‘tandvriendelijke’ frisdrank in een drietal smaken (aardbei/framboos, appel/peer en sinaasappel/perzik). Helaas bleven de verkopen van Joy tandvriendelijke frisdranken achter bij de verwachtingen. In 2008 werd de
productie daarom beëindigd.
Amadea