Waar is thee drinken ontstaan?

Ik weet dat thee in vele culturen bestaat, maar welke cultuur begon met thee drinken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Van oorsprong komt thee uit China. Duizenden jaren geleden werd daar al thee gedronken. Volgens een Chinese legende ontdekte Keizer Shen Nung 3000 jaar voor Christus thee in een bos. Bladeren van een theestruik dwarrelden in een pan met heet water, waarna het geheel een aangename geur ging verspreiden.

Via China kwam ook Japan met thee in aanraking. De eerste vermelding van thee in de buitenlandse literatuur dateert uit 1559, toen het werd ontdekt door de Portugezen in Japan. Rond 1610 werd een eerste kleine hoeveelheid thee naar Nederland gebracht, en in eerste instantie slechts als curiosum bekeken. Pas later in de 17e eeuw begon de VOC grotere hoeveelheden thee naar Nederland te verschepen. Die thee kwam uit Batavia, waar de thee vanuit China werd heengebracht. In de 18e eeuw werd theedrinken echt gemeengoed in Nederland. Toen begon de VOC de thee direct te importeren uit Canton in China.

Op Java en Sumatra werden door de Nederlanders theeplantages aangelegd. De Engelsen deden hetzelfde in India en op Sri Lanka (toen Ceylon, vandaar de naam 'Ceylonthee'). Thee was tot de 18e eeuw een zeer dure drank en werd alleen gedronken door rijke mensen. Die bouwden daarvoor in hun tuinen soms speciale theehuizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens een Chinese legende ontdekte Keizer Shen Nung 3000 jaar voor Christus thee in een bos. Bladeren van een theeboom (de Camellia sinensis) dwarrelden in een pan met heet water, waarna het geheel een aangename geur ging verspreiden. De keizer nipte nieuwsgierig aan dit toevallig ontstane drankje en raakte zo enthousiast over het aftreksel, dat hij de wilde theeplant ging cultiveren. Zo werd volgens de Chinese overlevering thee als drank ontdekt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een dag in 2737 voor Christus zat een Chinese keizer (Shen Nung) in zijn tuin water te koken. Op een gegeven moment kwam er een heerlijke geur uit de ketel. De keizer keek in de ketel en zag bladeren van de wilde theeplant in het water drijven. Vanwege de heerlijke geur proefde de keizer het water, en vond het erg lekker. Dit is het bekendste verhaal over het onstaan van thee, of het ook daadwerkelijk is gebeurd weet eigenlijk niemand zeker. Dat thee op een dergelijke manier onstaan is is natuurlijk wel erg goed denkbaar...