heeft iemand een recept voor rozenbottel wijn en/ of rozenbottel likeur ? Alvast mijn hartelijke dank.

ik ben volop met rozenbottels aan het experimenteren ik maak al jam en sapjes, zou ook graag wijn en likeurtjes maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
2.7K

Het beste antwoord

Half zoete rosé tafelwijn
per 5 liter

Ingrediënten: Hoeveelheden:
Rozenbottels 2000 gram.
Suiker 1200 gram.

Rozijnen 250 gram.
Citroenen 2 stuks.
2 stuks. 1/2 kopje
Water tot 5 liter
Gist en gistvoedingszout
Antipectine-enzym
Campdentabletten (sulfiet)

Pluk de rozenbottels, was ze en snijd ze doormidden.

Doe ze een plastic emmer waarin reeds de gehakte rozijnen en de suiker zijn gedaan.
Giet hier het kokende water overheen laat de massa afkoelen tot gistingstemperatuur en voeg dan de enzymen toe.
Laat de massa 24 uur staan en doe er de overige ingrediënten bij.
De primaire fermentatie mag ca. 10 dagen duren.
Scheid daarna de most van de pulp en breng de most over in gistingsflessen.
Laat de wijn uitfermenteren.
Daarna elke twee maand overhevelen plus 1 sulfiettabletje toevoegen.
Het klaren kan wat langer duren dan normaal het geval is.
Hierna bottelen en koel opslaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
bereidingstijd:
Langer dan 2 uur

Ingrediënten

400 gr. rozenbottelpulp, 25cl alcohol,15cl.port, 15cl.water.15 cl.suikersiroop
Bereidingswijze

De rozenbottel is een bron van vreugde voor iedere natuurvriend. De vrucht is rijk aan vitamine en uistekend te gebruiken in jam en wijn, maar ook als grondstof voor likeur, vooral na een nachtvorst. Als de vrucht rijp is bevat ze meer suiker en aroma. Dan komen de vogels er ook op af, zorg dus dat je er op tijd bij bent. Haal de pitjes uit de vruchten en maak het vruchtvlees fijn met de mixer.Als het vruchtvlees te droog is kan je er wat alcohol bij doen. Laat de pulp twee a 3 weken staan met de rest van de alcohol; schud af en toe even. Daarna kan je het filtreren, waarbij je de port en het water eveneens door het filter laat lopen. Pers de pulp gaat uit en meng de suikersiroop door de likeur. Na enige weken nog eens filtreren. Om geen moeilijkheden met de klaring te hebben kan je het vruchtvlees ook een paar dagen laten gisten. Dan moet je geen alcohol in de mixer gebruiken maar water. Ook kan je het water vervangen door rozenbottelwijn. Groetjes Micky
Serveertips

Leuk om in de Herfst te maken en met de feestdagen op te drinken

Bron: http://www.smulweb.nl/recepten/1095206/Rozebottellikeur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ingrediënten voor 1 liter: 300 gram rozenbottels gehalveerd en ontpit 200 gram suiker 700 ml alcohol van 70 AV% 1 stuks kaneelstokje 2 stuks kruidnagelen 1 schil van een sinaasappel Bereiding: doe alle ingrediënten in een pot en laat dit mengsel een maand macereren. Zeef dan de likeur en pers de pulp goed uit. Zo proeft u in de winter de herfst nog.
fremar
12 jaar geleden
Rozenbottelwijn.

Deze wijn kan men maken van verse of gedroogde rozenbottels en eventueel
nog kleuren met bladjes gedroogde hibuscus om er een echte rosé van te maken.

Dit recept gebruikt gedroogde bottels, te verkrijgen in reformwinkels e.d.

Benodigheden: 1/2 kg gedroogde vruchten en 150 gr hibiscus voor 12 l wijn.

Werkwijze en berekening:

Laat in 6l water drie dagen pulpgisten, daarna onder waterslot nadat de
nodige correcties zijn uitgevoerd.

Suiker: 12 ( liter ) x 17 x 11,5 ( gewenst percent alcohol ) = 2346 gr suiker nodig.
zuur: 12 ( liter ) x 6,5 ( gewenst zuur ) = 78 gr zuur nodig, te verdelen als volgt:
40 gr wijnsteenzuur + 38 gr citroenzuur.

We zijn gestart met 6 l water, 1000 gr suiker en 20 gr zuur
nog toe te voegen 6 l water, 1346 gr suiker en 58 gr zuur
Als de smaak te uitgesproken is, de tweede toevoeging van water verhogen, vb:
7 l water, 1544 gr suiker en 65 gr zuur
8 l water, 1737 gr suiker en 71 gr zuur
enz....

Voeg ook de nodige gistvoeding toe wegens het gebruik van water i.p.v sap,
voor deze hoeveelheid 6 gr.

Verder afwerken zoals gebruikelijk, te drinken na een jaar.