waarom is halve liter spa duurder dan 1 liter?

bij de supermarkt zag ik een halve liter flesje spa blauw
voor 0.68 cent en een hele literfles precies dezelfde spa blauw
kost 0.60 cent
wet iemand waarom dit is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk omdat je sneller geneigd bent om als je onderweg bent 'even snel' 'een half flesje spa' te kopen. Ik denk ook dat deze flesjes sneller worden aangeschaft dan een liter, dat vandaar die flesjes duurder zijn. Maargoed misschien is dit wel de meest onnozele theorie van 2014, kan ook. Toegevoegd na 26 seconden: half flesje moet klein flesje zijn!

Het klinkt zo onlogisch toch? In een halve liter zit minder water en minder verpakkingsmateriaal EN de transportkosten per fles zijn minder hoog omdat het gewicht lager is. Er is dus maar één logische verklaring: De grootte van de afzet. Als je iets in heel grote getalen produceert wordt het goedkoper. Er worden relatief veel meer flessen van een liter gemaakt dan de kleinere flessen. Dat maakt dat de productiekosten van die grotere fles waarschijnlijk lager is, ondanks de grotere hoeveelheid grondstoffen. Hoe krom het ook lijkt maar als er minder vraag is naar halve liters is de productie duurder (het aan en afzetten van een productielijn is ook duur, dus hoe korter de lijn draait hoe zwaarder dat meetelt) en daardoor ook de prijs in de winkel.

In verhouding zijn kleinere verpakkingen altijd duurder dan de grotere verpakking. Maar omgerekend ruim 2 keer zoveel zie je niet vaak. Maar buiten de vraag, die zoals gezegd al de prijs opdrijft heb je productiekosten: je moet 2 flessen maken, 2 flessen vullen, dus ik denk dat de personeelskosten aardig meespelen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100