waarom is halve liter spa duurder dan 1 liter?

bij de supermarkt zag ik een halve liter flesje spa blauw
voor 0.68 cent en een hele literfles precies dezelfde spa blauw
kost 0.60 cent
wet iemand waarom dit is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meer verpakkingskosten... Meer onderhoudskosten aan de verpakkingsmachines. En meer transportkosten.

Antwoorden (3)

Ik denk omdat je sneller geneigd bent om als je onderweg bent 'even snel' 'een half flesje spa' te kopen. Ik denk ook dat deze flesjes sneller worden aangeschaft dan een liter, dat vandaar die flesjes duurder zijn.

Maargoed misschien is dit wel de meest onnozele theorie van 2014, kan ook.

Toegevoegd na 26 seconden:
half flesje moet klein flesje zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt zo onlogisch toch? In een halve liter zit minder water en minder verpakkingsmateriaal EN de transportkosten per fles zijn minder hoog omdat het gewicht lager is.

Er is dus maar één logische verklaring: De grootte van de afzet. Als je iets in heel grote getalen produceert wordt het goedkoper. Er worden relatief veel meer flessen van een liter gemaakt dan de kleinere flessen. Dat maakt dat de productiekosten van die grotere fles waarschijnlijk lager is, ondanks de grotere hoeveelheid grondstoffen.

Hoe krom het ook lijkt maar als er minder vraag is naar halve liters is de productie duurder (het aan en afzetten van een productielijn is ook duur, dus hoe korter de lijn draait hoe zwaarder dat meetelt) en daardoor ook de prijs in de winkel.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de prijs van een halve liter fles hoger maakt dan de prijs van een literfles kun je beter helemaal stoppen met het produceren van halve liter flesjes. Ik heb dit dus ook nooit gezien, in verhouding is het duurder maar nooit absoluut.
Summo
10 jaar geleden
Waarom? Er is blijkbaar genoeg vraag naar het product om het toch rendabel te houden. Er zijn ook kleine huishouden die gebaat zijn bij kleine verpakkingen, niet iedereen krijgt liter (of zelfs 2-liter flessen) binnen een redelijke termijn op. Ik denk dat hier toch een soort marktmechanisme in zit. Je probeert een zo breed mogelijk pakket aan te bieden, maar sommige maten/variaties lopen nu eenmaal beter dan andere. Dat wil niet zeggen dat die iets minder goedlopende varianten gelijk geschrapt gaan worden. Het zou gunstig kunnen zijn voor de naamsbekendheid en klantenbinding om ook de wat minder courante maten te blijven voeren.
Summo
10 jaar geleden
PS mijn verhaal is misschien wel alleen theoretisch want bij onze super die op de kleintjes let lijkt de halve liter spa rood toch iets goedkoper dan de hele liter.......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, je verhaal klopt niet want het is dan goedkoper om de rest weg te gooien dan om een halve liter weg te gooien. Er is geen normaal mens die een kleinere verpakking koopt die duurder is ook al kun je nog 100x aan het milieu denken. Ik vermoed dat het gewoon een foutje is of een tijdelijke actie want ik heb dit soort voorbeelden nog nooit gezien (tenzij het ene product in de reclame is).
Summo
10 jaar geleden
Dan heb je mijn reactie hierboven misschien niet gelezen, dat ik ook begin te denken dat dit een puur theoretisch verhaal is. Ik ben het verder ook niet met jou eens, ik koop wel eens bewust halve liters melk al zijn die (bijna) net zo duur als hele liters. Argumenten: meerdere: 1 scheelt sjouwen, 2 scheelt ruimte in mijn koelkast, 3 verkleint het risico dat een onoplettend familielid bedorven melk drinkt. Zo'n halve liter water past met geluk in je jaszak, het je niet meer nodig is een fles van een liter erg onhandig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt het weer: natuurlijk zijn er voordelen aan kleinere flessen maar die zijn helemaal weg als de prijs van een totale halve fles hoger wordt dan van een hele fles! Ik ken niemand die producten zou kopen die duurder zijn dan een dubbel product en dat is ook nooit zo, het is nooit duurder.
In verhouding zijn kleinere verpakkingen altijd duurder dan de grotere verpakking. Maar omgerekend ruim 2 keer zoveel zie je niet vaak.
Maar buiten de vraag, die zoals gezegd al de prijs opdrijft heb je productiekosten: je moet 2 flessen maken, 2 flessen vullen, dus ik denk dat de personeelskosten aardig meespelen