wat is er aan de hand als whiskey troebel is geworden?

een wat oudere fles whiskey heb ik open bewaard. die blijkt nu troebel te zijn. hoe komt dat en is deze nog drinkbaar?

Toegevoegd na 17 uur:
de fles is niet open geweest, er zit nu nog een kwart in. belangrijk: is ie nog te drinken?

Toegevoegd na 18 uur:
neen de fles is begin vorig jaar open geweest, en toen voor meer dan de helft leeggedronken, daarna is ie, gesloten met een draaidop, weer de kast in gegaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
5.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu snap ik het ff niet...
Als de fles niet open is geweest... hoe heb je'm open bewaard?

Het beste antwoord

Ik kan een paar redenen bedenken...

Als je merkt dat het niveau in de fles gedaald is, dan is het duidelijk: er is een deel van de alcohol verdampt, waardoor bepaalde stoffen in de whiskey die normaal gesproken opgelost blijven in een mengsel met 40% ethanol, nu niet meer in oplossing kunnen blijven, en dan gaan deze stoffen stollen of kristalliseren. Hierdoor wordt de whiskey troebel.
Dat krijg je ook met sommige soorten ongefilterde whisky met een hoog alcohol gehalte als je water toevoegt. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als alcohol verdampen. Ik heb zo'n fles thuis, Laphroaig Quarter Cask, en het staat zelfs op het etiket dat als je water toevoegt, de whisky troebel kan worden. Niet schrikken!

Het kan ook zijn dat er stof in de fles terecht is gekomen, maar dat lijkt me sterk... hoewel een klein beetje stof in een sterk alcoholische drank al heel snel troebelheid kan veroorzaken.

Het kan ook zijn, zoals iemand anders suggereerde, dat de fles bijgevuld is. Als dit gebeurd is met water, dan heb je al hierboven kunnen lezen waarom dit troebelheid veroorzaakt.

Nog een mogelijke oorzaak is dat er zo veel alcohol is verdampt dat de spul is gaan gisten. Dan wordt het uiteraard erg troebel!

Je tweede vraag is of je whiskey nog steeds drinkbaar is.
Ik zou zeggen: schenk een beetje in een breed glas (zodat je beter hieraan kan ruiken) en kijk maar of het nog steeds naar alcohol ruikt. Als dit het geval is, dan is het niet bedorven, want een drank met meer dan 15% alcohol kan niet bederven. Of het lekker is, dat zal je moeten proeven, maar ziek ervan zal je niet worden.
Mocht het helemaal niet, of zeer licht, naar alcohol ruiken, dan is er een kans dat er zo veel alcohol is verdwenen dat je whiskey is gaan gisten of schimmelen, oftewel bederven. Niet drinken, dus!

Succes!!

Toegevoegd na 13 uur:
N.a.v. je uitbreiding van de vraag (fles open geweest, de helft gedronken, draaidop erop, 1 jaar in de kast geweest) denk ik dat je te maken hebt met verdamping van een deel van de alcohol. Zelfs met de dop erop is dat heel goed mogelijk binnen 1 jaar, en het gevolg is troebelheid (zie boven)
Met het dopje erop zal het alcohol % niet erg veel gedaald zijn, dus de whiskey zal veilig te drinken zijn, maar het zal wel heel anders smaken: zachter en flauwer. Niet zo lekker, dus...

Plan B is om de whiskey te gebruiken voor een Irish coffee of om te koken. Voor dat doel maakt het niet zo erg veel uit dat een deel van de alcohol weg is.

Hopelijk kan je hiermee uit de voeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Plus voor dit niet troebele antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helderheid is mijn motto!
:-)

Andere antwoorden (1)

Dat kan gekomen zijn omdat er water of ijs aan is toegevoegd, dit kan whiskey troebel maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Maar waarom zou je water of ijs aan een FLES whiskey toevoegen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien iemand die er stiekem van gedronken heeft, die dat door de fles weer aan te vullen met water, wil verdoezelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of door een glas terug te gieten, als je teveel hebt ingeschonken.