Hoelang is een gebruikt theezakje houdbaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
6.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het goed laat drogen, nog heel lang. Uiteraard kun je er niet opnieuw thee van zetten.
Amadea
10 jaar geleden
Waarom zou iemand een gebruikt theezakje willen bewaren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om er nog een keer een kopje thee uit te halen
Amadea
10 jaar geleden
Dan kan je beter het zakje vóór gebruik openmaken en de helft van de thee eruit halen. De losse thee kan je dan nog een hele tijd bewaren voordat je daar alsnog een kopje van zet (met behulp van een thee-ei of een zelfgemaakt zakje).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De losse thee uit een theezakje is wel heeeeeeel fijn, daar kun je alleen nog een keer thee van zetten als je het in speciale zakjes doet, nietig een thee-ei of zo.
Je kunt een zakje gerust twee of drie keer gebruiken, maar dat zou ik dan wel dezelfde dag doen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik heb er ook wel eens 1 een paar dagen laten staan. Dan droogt hij gewoon uit, en kun je er zo weer thee van zetten later. Word dan wel wat slapper.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een oudere dame die ik ken knipt de dubbele zakjes altijd los van elkaar. Samen vormen die twee een soort 'ringetje'. Ze haalt het zakje dan los bij de bovenkant bij het touwtje, knipt m los van het andere zakje waar die twee aan elkaar zitten.
Dan heb je twee kleinere zakjes: een met, en een zonder touwtje. Ritsuka, let er dan even op dat het niet in het zakje gaat schimmelen!
Ritsuka
10 jaar geleden
Nooit iets van gemerkt, ik kijk altijd wel goed voordat ik het weer gebruik
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik al jaren theezakjes vaker dan 1 keer, maximaal 2 dagen dan gaat het wel weg.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik niet, ik laat een thee zakje 5 tot 10 minuten in mijn beker hangen, een tweede kop thee ervan is dan echt niet meer te drinken.
Amadea
10 jaar geleden
@Ritsuka: Is het latere kopje behalve slapper dan echt nog wel smakelijk? Het lijkt mij dat het dan muf zal zijn, geen frisse theesmaak meer heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat mij altijd bevreemdt is dat theezakjes door sommigen meerdere malen gebruikt worden...dit mag natuurlijk, maar komt de smaak niet ten goede.
Met eigen gezette koffie doet men dit toch ook niet? Of met koffiepads bijvoorbeeld?
Lijkt me typisch Nederlandse gewoonte, men denkt geld te besparen.. Toegevoegd na 1 minuut:
dus kokend water, daarin theezakje laten trekken 3/6 minuten voor de sterkte daarna in de gft bak.

Antwoorden (2)

Als je meerdere keren thee wilt zetten met het zelfde theezakje is dat GEEN ENKEL PROBLEEM.
Ik zet thee tot 3 keer thee met een eenkopszakje in een beker. Ik moet erbij zeggen dat ik niet van sterke thee houd, mijn maag kan niet tegen sterke thee of koffie, maar zelfs als je van een sterke kop thee houdt kun je daar beslist 2 keer je theezakje voor gebruiken : gewoon doen en op een schoteltje naast de waterkoker bewaren voor de volgende ronde. Je bespaart vele zakjes en dus pakjes thee per jaar, is dus ook bezuinigen! Gewoon doen.

Antwoord
Je vraag is hoelang houdbaar om nog een keer te gebruiken, net zo lang tot het te slap voor jouw smaak wordt [maar niet langer dan 2 dagen op het aanrecht bewaren].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vin 2 dagen al best lang hoor. Hier gaat een theezakje nooit een nacht mee! Vochtig op een aanrecht = schimmel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Twee dagen is als je de eerste dag er maar 1 keer gebruik van maakt. Heb nog nooit een beschimmeld theezakje gehad, wel een opgedroogd, maar toen was 't wel erg warm ;-)
Een theezakje is niet anders dan een zakje met plantaardig materiaal erin. Als dat uit het kokende water komt, dan koelt dat langzaam af. Het natte plantaardige materiaal is een feest voor organismen dat de natte theeblaadjes wil gaan verteren. De meesten gaan dood als het zakje weer in heet water wordt gedompelde daarna begint het proces opnieuw. Er zullen niet snel gevaarlijke bacteriën worden gevormd, dus ziek zal je er niet snel van worden, maar de kwaliteit van de thee zal snel afnemen vanwege de veranderingen die optreden in de natte drab. De smaak wordt er wel door beïnvloedt. Immers dat zakje staat daar maar te staan op kamertemperatuur.
Ik zou zeggen dat het toch het allerbeste is om het binnen 12 uur weg te gooien nadat het is gebruikt.