Nee, kwaad kan het niet. Maar degenen die het zullen drinken gaan er minder van genieten. Want rode wijn smaakt nou eenmaal het lekkerst op kamertemperatuur.

Het volgende staat op http://www.bewaarwijn.nl/catalog/wijn_serveren.php :
Als je rode wijn te koud serveert, bijvoorbeeld op de temperatuur van een koelkast, dan wordt hij meestal hard doordat de tannines flink de overhand nemen. Maar dat probleem is gemakkelijk op te lossen: het glas in de handen een beetje opwarmen.
Amadea
10 jaar geleden
Veel wijnen worden in wijnkelders in Frankrijk opgeslagen met temperaturen van rond de 10 graden. In huis zou ik voor echt opleggen van wijn die moet verouderen ( wie doet dat nog?) een temperatuur van rond de 10 tot 14 graden aanbevelen. Is het gewoon wijn met een schroefdop, dan hoef je niet moeilijk te doen. Schenken tussen de 16 en 18 graden is het beste en die wijn kan een hoop hebben . In een vrieskelder, dat zou ik niet doen. Overigens bewaar ik een open fles rode wijn gewoon in de koelkast en dat is ook een graad of 5. Niets mis mee. Uiteraard zou ik dat bij een duur Chateau nooit doen, maar de gewone wijn van Gall en Gall, AH of de Hema, alles mag.
Over wijn wordt veel gewauweld en belangrijk gedaan; vaak erg overdreven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wijn bewaren bij een lage temperatuur kan weinig kwaad idd. Een temperatuur van 10 tot 12 graden is ideaal bij het ontwikkelen van een goede wijn.
Rond het vriespunt bewaren is natuurlijk niet aan te raden.
Hoge temperaturen zijn niet zo goed. Maar eigenlijk moet je het meest oppassen voor temperatuurswisselingen. Een constante temperatuur is het allerbeste.
Zoals de schrijver hier boven al zei: dit geldt vooral voor de duurdere wijn die je wilt opleggen en bewaren.