weet iemand waar je kunt nagaan welke toevoegingen (zoals smaak- en kleurstoffen, antioxidanten, enz) er in (alcoholhoudende) drankjes zijn verwerkt??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
Ritsuka
10 jaar geleden
Staat toch bij ingredienten?

Antwoorden (2)

Dat hoort allemaal op het etiket te staan, bij die hele kleine lettertjes op de achterkant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In feite stel je hier meer dan 1 vraag.
Bij dranken zoals limonades enzovoort hoort het op het etiket te staan.
Bij mixdrankjes (die breezer en gelijkaardige toestanden) hoort dit eveneens op de fles, of liever op het etiket, te staan.
En dan nu de alcoholische dranken:
Bij bier is het niet opportuun dit op het etiket te vermelden omdat veel afhangt van de manier waarop het bier gemaakt wordt. Wat er wel bijna altijd in is zijn mout, water, hop en gist. Er kunnen nog andere dingen aan toe gevoegd worden maar deze laten dan maar enkel een bepaald aroma of smaak achter en kunnen in dermate kleine hoeveelheden in het eindproduct zitten dat het niet doenbaar zou zijn deze op het etiket te vermelden.
Bij wijn is het nog moeilijker te doen daar er allerlei stoffen worden opgenomen uit het hout van de tonnen waarin de wijn heeft liggen rijpen. Dus wederom is het niet mogelijk een exacte samenstelling te geven van de wijn. Het enige wat met zekerheid kan worden gesteld is dat er druiven en gist aan te pas zijn gekomen.
Dan zijn er nog de destillaten, ook hier geldt dat er geen exacte samenstelling kan worden gegeven van de drank, daar ook hier allerlei stoffen worden opgenomen van de tonnen tijdens het rijpingsproces. Om de zaak nog een beetje ingewikkelder te maken worden bij het rijpen van bijvoorbeeld whisky vaten gebruikt waarin eerder wijn of porto heeft liggen rijpen. Dus het enige wat hier met zekerheid kan worden meegegeven is het alcoholpercentage.