Hoe kan het dat een theezakje soms meteen in het water zakt en soms blijft drijven?

Als ik een pot thee zet, laat ik het theezakje altijd een aantal malen op en neer zakken in plaats van het te laten trekken. Soms zakt het zakje er meteen in, maar het gebeurt ook af en toe dat het zakje op de oppervlakte blijft drijven. Als je het zakje dan op en neer haalt, petst hij iedere keer op het wateroppervlak.

Hoe kan dit?

Graag advies over dat ik de thee beter kan laten trekken buitenwegen laten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
5.8K

Het beste antwoord

Als het theezakje op het water petst zit er waarschijnlijk een luchtbel in, waardoor het niet door het wateroppervlak gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
De lucht verdwijnt uit het theezakje naarmate het zich meer volzuigt en het zinkt.
Als het zakje meteen onder gaat, heeft de aanwezige lucht betere een uitweg, waardoor het zakje zich meteen volzuigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het zakje helemaal ondergaat dan zuigt deze gelijk vol met water en zakt hij naar de bodem. Hij wordt dan zwaar en zinkt. Wanneer je hem er gewoon inlegt dan zit er nog geen genoeg water in en is deze dus nog niet zwaar genoeg om te zinken.

Het beste is om hem er gewoon in te leggen (dat hij drijft) en dan gewoon een minuut of 3 erin te laten zitten. Je ziet dan het water eromheen langzaamaan de kleur krijgen van de thee. Het theezakje zal vanzelf na verloop van tijd gaan zakken.

Toegevoegd na 59 seconden:
Je thee wordt ook echt lekkerder wanneer je even de tijd neemt om te laten trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De luchtbel vormt zich meer als het papier van het theezakje nat wordt voordat alle lucht er uit is. Door nat papier kan minder lucht ontsnappen. Ikzelf duw het bovendeel van het zakje altijd goed plat en laat dan het zakje laaaangzaam rechtstandig in het water zakken