Ik ben 23 en ik kon geen alcohol kopen omdat mijn zus zich niet kon identificeren, hoe kan dit?

Ik stond laatst in Appie aan de kassa om een flesje Jills te kopen. Toen moest mij ineens voor het eerst identificeren. Nou vooruit dan maar ik ben 23 dus geen probleem. Ben tenslotte een volwassen vrouw voor de wet. Toen vroeg dat meisje van de kassa opeens aan mijn zusje naar haar id. Zij is achttien maar had geen id bij zich. Toen mocht ik, de koopster de Jills niet meenemen. Terwijl ik het koop, een volwassen vrouw. Dit vind ik heel apart. Klopt het dat ik het dan niet mag kopen, omdat ik iemand zonder id bij me heb, terwijl ik 23 ben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er staat tegenwoordig bij de kassa 'samen alcohol kopen samen legitimeren' Volgens mij vragen ze bij de AH vaker om id kaart dan bij andere, ik hoefde niet te legitimeren alleen me vader die het kocht.

Het is heel zielig en de AH slaat hierin veel te ver door, maar het is wettelijk gegrond in dit artikel: Art. 20, lid 1 Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Er zwerven zelfs verhalen rond dat ouders met hun kinderen boodschappen gingen doen en dat er geen alcohol werd verkocht aan die ouders. Meestal is dit bij de Appie.

Bronnen:
Drank- en Horecawet Art 20, lid 1

Uit ervaring (ik werk zelf in een supermarkt) klopt dit inderdaad. Je bent tot je 21ste verplicht je ID te laten zien. Samen kopen samen legitimeren is voor als er bijv. 1 iemand 12 kraten bier koopt, en 11 minderjarige bij zich heeft dat die niet gaat uitdelen. Appie overdrijft alleen enorm. Wat ergens wel logische is. Als er een controle komt, en ze blijken aan minderjarige te verkopen, leidt dit tot een boete van 15.000 euro. Dus ergens wel logische

Oplossing is simpel. Je gaat opnieuw de winkel binnen, zus wacht even buiten en je krijgt de alcohol wel mee. Er is dan immers een nieuwe situatie, nieuw winkelbezoek.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100